VW ID. Buzz sliter med lav etterspørsel

Volkswagen har satt produksjonen av den elektriske varebilen på vent ved fabrikken i Hannover. Høy pris og begrenset rekkevidde får skylden for de skuffende salgstallene.

VW ID. Buzz sliter med lav etterspørsel 2

(Illustrasjon: Volkswagen)

Volkswagen Nyttekjøretøy har stanset produksjonslinjene ved fabrikken i Hannover-Stöcken i minst fem dager på grunn av fallende etterspørsel etter den elektriske VW ID. Buzz og den forbrenningsmotordrevne Multivan.

Produksjonsstansen, som startet denne uken, er et direkte svar på svakt salg i både Europa og USA, ifølge tyske medier. Det har åpenbart ikke hjulpet at L&B Home kåret VW ID. Buzz Pro som årets beste elbil allerede i 2023.

Les også TEST: Volkswagen ID. Buzz Pro Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.

Fabrikken i Hannover har en årlig produksjonskapasitet på 130 000 biler, men salget har ikke holdt tritt. I Tyskland ble det solgt nesten 6 400 nye ID. Buzz, mens det i USA bare ble solgt 2469 biler i tredje kvartal 2025.

Dette tilsvarer en fabrikkutnyttelse på under 30 prosent basert på 2023-tallene, da det vil bli solgt rundt 35 000 ID. Buzz globalt. De berørte medarbeiderne bruker nå tiden til å ta ut overtid, og Volkswagen har passende nok lagt produksjonsstansen til høstferien i delstaten Niedersachsen.

Les også Nyhet: Volkswagen dropper sin egen programvareutvikling til fordel for Rivian og Xpeng Etter flere år med problemer med programvaredivisjonen Cariad kjøper Volkswagen nå teknologi fra amerikanske Rivian og kinesiske Xpeng i stedet for å utvikle den selv.

Særlig et problem i USA: For dyrt i forhold til rekkevidden

ID. Buzz har en innstegspris på i underkant av 50 000 euro i Tyskland, mens den amerikanske modellen starter på rundt 61 500 dollar. Dette plasserer den elektriske varebilen i samme prisklasse som premium-SUV-er, selv om spesifikasjonene ikke nødvendigvis stemmer overens.

Det amerikanske miljøvernbyrået (EPA) oppgir rekkevidden til mellom 372-377 km, men uavhengige tester viser at den faktiske rekkevidden på motorvei ved 75 mph bare er 306 km. Til sammenligning har den direkte konkurrenten Kia EV9 en rekkevidde på motorvei på 240 miles med en lavere startpris på rundt 56 400 dollar. ID. Buzz er også omtrent 50 prosent dyrere enn Volkswagens egen ID.4, som starter på rundt 41 000 dollar.

For kjøpere som ønsker større batterikapasitet, stiger prisen raskt til over 60 000 euro, og den høye prisen sammenlignet med den begrensede rekkevidden har vist seg å være en barriere for mange potensielle kjøpere. Spesielt på det amerikanske markedet, der lange kjørestrekninger er normen, har den lave rekkevidden på motorvei slått hardt.

(Foto: Volkswagen)

Høy tilfredshet blant kjøperne

Paradoksalt nok fikk ID. Buzz høyest rangering i minivan-kategorien i konsulentselskapet J.D. Powers årlige APEAL-undersøkelse for 2025. Powers årlige APEAL-undersøkelse for 2025. Undersøkelsen måler eiernes emosjonelle tilknytning til og entusiasme for bilen sin, og ID. Buzz fikk særlig ros for eksteriørdesignet, den elektriske drivlinjen og det brukervennlige interiøret.

Eierne er altså fornøyde med bilen, men pris og rekkevidde ser ut til å holde mange potensielle kjøpere unna.

Mens Volkswagen-konsernets totale salg av elektriske varebiler i Europa økte med 73 prosent i første halvdel av 2025, og konsernets BEV-leveranser globalt økte med nesten 47 prosent, har ID. Buzz har ikke klart å holde følge.

Den svake utviklingen i en ellers sterk vekst for elektriske varebiler mer enn antyder at problemene er spesifikke for ID. Buzz og ikke et generelt markedsproblem.

Les også Nyhet: Tesla Model S og Model X oppgraderes – men kan det redde salget? Tesla oppgraderer Model S og Model X med bedre støydemping, luftfjæring og lengre rekkevidde. Men med høye priser står flaggskipene fortsatt i skyggen av Model 3 og Model Y.

Ny plattform lover forbedringer

Volkswagen planlegger å lansere neste generasjon ID. Buzz på den oppdaterte MEB+-plattformen fra 2026. Den nye plattformen, som også skal brukes til den kommende elektriske VW Polo, lover forbedret rekkevidde, kortere ladetid og mer effektiv produksjon, ifølge produsenten.

Det er imidlertid ennå ikke klart om den nåværende modellen vil få en mellomliggende teknisk oppdatering, eller om Volkswagen vil avvente den store modelloppdateringen.

Les videre
Exit mobile version