Nyhet

Steve Wozniak med hard kritikk av Tesla

Steve Wozniak har tidligere vært en stor fan av Tesla-biler, men nå kommer Apple-medstifteren med sterk kritikk av mangelen på selvkjørende egenskaper.

Über-geek og medstifter av Apple, Steve Wozniak, var tidligere en stor fan av Tesla. Han kjøpte sin første Tesla Model S i 2013, etter at Elon Musk angivelig kritiserte ham i en e-post for å ha kjøpt en vanlig bensinbil.

Men i de siste årene har entusiasmen hans vært så som så, og Wozniak har blant annet vært kritisk til Teslas Autopilot 2.0-programvare. Han har beskyldt bilprodusenten for å lure brukerne til å tro at bilen deres er selvkjørende, mens programvaren i virkeligheten ikke kan håndtere selv de enkleste situasjonene i trafikken.

Les også Er din Tesla Model Y livsfarlig? Tesla må i USA tilbakekalle 3470 biler av typen Model Y, grunnet problemer med sikkerhetsbelter og bakseter.

Og nå har Steve Wozniak atter en gang kritisert Tesla. Denne gangen i et intervju med CNN, ifølge Electrek.

Denne gangen handlet det om Elon Musks mange uttalelser om at Tesla vil bli hundre prosent selvkjørende gjennom programvareoppdateringer i nær fremtid. I intervjuet med CNN sa Wozniak nemlig at Tesla-biler utstyrt med betaversjonen av selskapets selvkjørende programvare, FSD Beta, prøver å drepe passasjerene.

I actually believed those things, and it’s not even close to reality. And boy, if you want a study of AI gone wrong and taking a lot of claims and trying to kill you every chance it can, get a Tesla, sier Steve Wozniak i intervjuet.

Du kan se hele intervjuet i videoen nedenfor.

 

Kommer snart til Europa

Hittil har Tesla utviklet og testet programvaren Wozniak refererer til, på det amerikanske markedet. Men i vinter lovet Elon Musk at også europeiske Tesla-eiere snart vil kunne gjøre nytte av en betydelig oppgradering av Teslas autopilot-programvare. Dette skriver TorqueNews.

Musk poengterte også at 90% av arbeidet som er gjort på FSD Beta i USA og Canada vil kunne anvendes globalt, og når FSD Beta V11 blir lansert i Nord-Amerika vil den bli tilpasset europeiske veier og innsendt til godkjenning hos myndighetene.

Les videre
Exit mobile version