Nyhet

Polestar 2 Arctic Circle

Polestar 2 Arctic Circle ser vanvittig morsom ut, men det er én hake ved den.

644691 20220202 Polestar 2 Arctic Circle

644691 20220202 Polestar 2 Arctic Circle

Polestar har alltid vært Volvos frekke fetter, og de cyanblå bilene de laget på Volvo-modeller, var alltid racingutgaver, i det minste racinginspirert. Derfor var det ikke det minste oppsiktsvekkende da de slapp en programvareoppdatering til Polestar, som økte effekten med over 60 hk.

Derfor er vi heller ikke så overrasket over denne utgaven heller. Polestar 2 Arctic Circle, kalles den, og som man ser av bildene, er den bygget for mest mulig fart på snø og is, med den samme effektøkningen som vi nettopp prøvekjørte i en Polestar 2, bare med mykere oppheng, ispigg og Recaro-seter med firepunkts belter.

Polestar 2 Arctic Circle

Bilen er utviklet for snøføre nord for den arktiske sirkelen, og chassiset er tunet for rally på snø og is.

Joakim Rydholm, som er Polestars chassis-ingeniør, har ledet arbeidet med bilen, som er hevet 30 mm, utstyrt med 245/35 R19-dekk med 490 4 mm ispigger på hvert dekk. Effekten er økt til 476 hk og dreiemomentet til 680 Nm.

<
>
Polestar 2 Arctic Circle

Öhlins-demperne er satt opp på ni foran og bak, og stabilisatorstag er montert foran og bak for bedre stivhet og styrerespons. Rydholm og gjengen har også laget launch control til bilen, som styres med henlder på rattet.

Polestar 2 Arctic Circle launch control

– Tuning av understell på snø og isete underlag er en slow motion-prosess, men presisjonen blir høy», sier Rydholm i en pressemelding.

-Lite veigrep lar oss føle og analysere bilens dynamikk under mye lavere hastigheter sammenlignet med testing på asfalt, som betyr at vi kan stille inn de nøyaktig riktige kjøreegenskapene ved å finjustere de minste detaljer. Dette er utvilsomt favorittstedet mitt for utvikling av biler.

Tviler vi ikke på, det er bare én ulempe med denne utgaven av Polestar 2, man får ikke kjøpt den.

644689 20220202 Polestar 2 Arctic Circle

 

Les videre
Exit mobile version