Nyhet

Oslo Motor Show

Fisker Ocean, Lotus Eletre og Polestar 6 for første gang i Norge.

IMG 8766

Foto: Lasse Svendsen

Mellom fullstendig ville custom-bygg, biler så lave at du ikke får en post-it-lapp under den, og Aston Martins (to) aller mest sinnsyke biler – Aston Martin Valkyrie og den endamerverstingutgaven Valkyrie Pro, finner man faktisk elbiler som er så nye at du ikke får kjøpt dem ennå. Hvert fall ikke kjørt.

Oslo Motor Show på Lillestrøm pleier å inneholde litt av hvert nemlig, men det er ikke hverdagskost å se så mange elbiler debutere på norsk jord på et og samme sted.

Ta Polestar 6, som vi sniktittet på for noen uker siden. Her står den i fargen snow, og kjører ikke noe sted. Bilen du kan se på Oslo Motor Show, er en fullskala modell uten motor eller batteri. Men den viser tydelig hvordan Polestar 6 kan bli seende ut, når de første kundene får sine biler en gang i 2026.

Foto: Lasse Svendsen

Polestar 6 er fremdeles litt på konseptstadiet, da den ble presentert første gang ble den kalt Polestar 02 Concept og hadde en drone (!) under baklokket. Det kommer den ikke til å ha når kundebilene ruller på veiene om fire år, men den kommer til å ha en heftig drivlinje.

Med 884 hk (650 kW) og 900 Nm dreiemonent, skal den åpne fireseteren klare 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder, og nå en toppfart på 250 km/t. Batteriarkitekturen er på 800 Volt, og det kan bety opptil 350 kW lading. Bilen er knapt 4,7 meter, men den ser kortere og mer kompakt ut i virkeligheten.

 

<
>
Conny Blommé, Design Manager i Polestar. Foto: Lasse Svendsen

Lotus Eletre

En annen debutant, og en fjern slektning av Polestar, er Lotus Eletre. Den aller første helelektriske Lotusen, og denne er ikke en modellbil på samme måte som Polestar 6 er i skrivende stund. Modellen som vises på Oslo Motor Show, er en fungerende førproduksjonsmodell.

Foto: Lasse Svendsen

Eletre er mer crossover enn SUV, men den har firehjulstrekk og god plass til fire – det går ikke med fem, for baksetet er tilpasset to voksne. Den kan også leveres med nedfellbart baksete med plass til tre.

Plassen innvendig i den 510 cm lange bilen, er svært god faktisk, med 668 liter bagasjeplass bak og 48 liter i frunken foran. Mye takket være en akselavstand på tre meter. Det er verdt å merke seg at de nedfellbare baksetene kan felles ned for totalt 1532 liter bagasjeplass.

Foto: Lasse Svendsen

Under den lange Lotusen finner man et 112 kWt batteri og 800 V batteriarkitektur. Rekkevidden er oppgitt til 600 km for Eletre og 580 km Eletre S. Som begge har 603 hk og 70 Nm dreiemoment. Det rekker til 0-100 km/t på 4,5 sekunder, og stopper ved 250 km/t.

Det kommer også en Eletre R med bakhjulstyring, Launch Control, Track Mode, Lotus Dynamic Handling Pack og hele 905 hk med 985 Nm, som klemmer 0-100 ned til 2,95 sekunder. Rekkevidden er oppgitt til 500 km for Eletre R.

Lotus Eletre kan leveres med karbonkeramiske bremser og et 2160 watt lydanlegg fra engelske KEF, med 23 høyttalere.

<
>
Foto: Lasse Svendsen

Lotus sier at de aller første Eletre blir levert allerede i år, men volumet øker nok først i 2023, da skal også norsk importør og forhandlernett være på plass. Eletre i basisversjon starter på 898.000 kr, mens en godt utstyrt Eletre R starter på 1,4 millioner.

<
>
Foto: Lasse Svendsen

Fisker Ocean

Henrik Fisker er kanskje ikke like kjent som Elon Musk, men bil-CV-en hans er mye lengre. Han har skapt biler for mange kjente bilmerker, en gang også i sitt eget navn, men det er historie.

Historie er definitvt ikke Fisker Ocean.

Foto: Lasse Svendsen

Den blå bilen som vises på Oslo Motor Show, ble nylig vist på bilutstillingen i Paris, og modellen kommer til norske kunder i 2023. Fisker sier at de har mål om å selge rundt 2000 biler neste år. Da får kundene en relativt stor SUV med rekkevidde opptil 610 km, firehjulsdrift og California-mode, hvor alle vinduene inklusive soltaket og bakruten kan åpnes med et tastetrykk.

Produksjonen starter på Magna Steyrs fabrikk i Graz, Østerrike i november, og de første bilene kommer til Norge i 2023.

Foto: Lasse Svendsen

Bilen kan leveres med tohjulstrekk, da heter den Ocean Sport og har en rekkevidde på 440 km. Men de andre versjonene leveres med firehjulstrekk, og rekkevidde fra 610 til 630 km.

Prisene starter på 372.000 kr uten avgifter for Sport-modellen, og ender på 625.000 kr for topputstyrte Ocean One og Ocean Extreme.

De som vil se bilen kan ta turen til Oslo Motor Show 28. til og med 30. oktober. Messen på Lillestrøm er åpen fra 10 til 19 fredag og lørdag, og 10 til 17 på søndag 30.

Der kan man også se den nye Xpeng G9, og Nissan Ariya, blant mye annet.

<
>
Foto: Lasse Svendsen

 

Les videre
Exit mobile version