Nyhet

Sennheiser leverer lyden i Morgans nyklassiske sportsbiler

Morgan er ekte britisk bilkunst. Og nå får de lydanlegg fra selveste Sennheiser. Først ut er Plus Four og Plus Six.

Morgan Plus Sennheiser Press Header 01

Morgan Plus, spør du? Ja, bare hør.

Ingen bilprodusenter er som engelske Morgan Motor Company. Grunnlagt i 1910, og har beholdt veldig mye av estetikken fra datidens biler. Inkludert et skjelett i tre, under skallet av aluminium.

Morgan lager ekte luksus-sportsbiler, og klarer bare å håndlage rundt 850 biler i året. Det er med andre ord ingen enkel affære å slå klørne i et eksemplar.

Nå er kjøreturen forhåpentligvis i ferd med å bli enda bedre, når Morgan har inngått samarbeid med Sennheiser, som står for lydanlegget i de nyeste utgavene av Plus Four og Plus Six.

Vi loves at lydopplevelsen overgår alt som tidligere har vært gjort i noen Morgan-modell, med et unikt lydbilde «som tar lydkvaliteten til et nytt nivå».

Mens Morgan har 112 år på baken som bilprodusent, er ikke Sennheiser noe ungfole heller, med sine 75 års erfaring.

«Resultatet blander et tydelig fokus på design med teknologisk fortreffelighet i et system som har Sennheisers signaturlyd, som er i tråd med sportsbilprodusentens unike blanding av håndverk, eventyr og analog kjøreopplevelse.» Dette i følge pressemeldingen.

Foto: Morgan & Sennheiser

Ambeo-teknologi gir omsluttende lyd

Sennheiser hevder å skape en magisk illusjon av et lydbilde foran passasjerene, og det med slående vakker lydkvalitet. En algoritme kalt Ambeo Contrabass skal gi en slående bassrespons, med både definisjon, attakk og dybde. Og det fra et system som er så kompakt og effektivt som mulig, blant annet for å tilføre minst mulig vekt.

Vi har god erfaring med Ambeo-teknologien fra før, blant annet fra den ekstreme Ambeo-lydplanken – som gir den beste surroundlyden vi noensinne har hørt fra en lydplanke. Men også fra den nye, rimeligere Ambeo Plus, som vi fikk gleden av å høre under lanseringen i Berlin i september. Denne teknologien i en bilkupe kan vi se for oss gjøre underverker.

Foto: Morgan & Sennheiser

Åtte høyttalerelementer

Systemet inkluderer åtte transdusere: fire «vanlige» høyttalere i dør- og bakpanelet, og fire usynlige høyttalere, hvorav tre er bak dashbordet og en i det nedre rompanelet for bassgjengivelse.

Uten at det er spesifisert, kan vi tenke oss at de fire usynlig høyttalerne er såkalte excitere. Altså at de er høyttalerelementer uten membran, som i stedet bruker selve dashbordflaten som høyttalermembraner. Det er samme prinsipp som Sony bruker på sine OLED-TV-er, hvor hele skjermen fungerer som høyttaler (undertegnede journalist har tilsvarende excitere på veggen bak sofaen, for å gjenskape surroundkanalene i TV-stua).

Les også Unikt lydanlegg fra Sonus faber i Maserati Spyder Tilpasser lyden når taket tas av.

Slike excitere krever en god DSP for å fungere, siden frekvensresponsen ellers ville blitt katastrofalt dårlig. I tilfellet Morgen / Sennheiser styres alle høyttalerelementer av en dedikert DSP med lydbehandling signert Sennheiser.

Foto: Morgan & Sennheiser

Integreringen har blitt utført i tråd med Morgans filosofi om å introdusere moderne teknologi på riktig måte i kjøretøyene sine. Man oppnår en svært diskret kabin, og bruk av usynlige høyttalere sørger dessuten for at tilleggsvekten holdes på et minimum. Noen som selvsagt er et must for en sportsbil.

Diskré Sennheiser-merking

Man ser at det er et Sennheiser-merke på den subtile logoen på hver høyttalergrillene på hver dør. Utformingen av selve grillen henter inspirasjon fra de ikoniske Morgan-lamellene som er stemplet inn i hvert panser på Plus-modellene. Hver høyttalergrill har en polert sateng-utførelse, og står i stil med annen dekor som er synlig i kjøretøyets cockpit.

Foto: Morgan

Priser

Selv om Morgan lager få biler, er prisene overraskende overkommelige: Plus Four med 258 hk og 0-100 km/t på 4,8 sekunder starter på 980.000 kroner. Den kraftigere Plus Six med 340 hk og 0-100 på 4,2 sekunder starter på rundt 1,3 millioner. Dette er inkludert norske avgifter, og når man vet dette er forbrenningsmotorer, så synes vi ikke dette er så «hakkande gærn’t».

Vi ønsker selvsagt en prøvelytting av Sennheiser-anleggene straks muligheten byr seg.

Foto: Morgan & Sennheiser

Les hele pressemeldingen fra Sennheiser her.

Norsk importør av Morgan er Insignia.

Les videre
Exit mobile version