Nye Kia EV5 har et karakteristisk og kantete utseende med tydelige SUV-elementer. Modellen måler 4610 mm i lengden, 1875 mm i bredden og har en høyde på 1675 mm. Ifølge Kia sørger akselavstanden på 2750 mm for god plass i kupeen, mens bakkeklaringen er 167 mm.
Bilen kommer i to versjoner ved lansering – en basismodell og en GT-Line. Sistnevnte vil ha 19-tommers felger, mens basismodellen vil være utstyrt med 18-tommers felger. Bagasjerommet har en kapasitet på 566 liter med baksetet oppe, som kan utvides til 1714 liter når setene legges ned. Det er også et mindre bagasjerom foran på 44 liter.
Motor og batteri
EV5 er bygget på samme E-GMP-plattform som de større søstermodellene EV6 og EV9, men bruker en 400-volts arkitektur i stedet for 800-volt. Bilen drives av en elmotor på 160 kW (214 hk) som leverer et dreiemoment på 295 Nm. Begge versjonene har en toppfart på 165 km/t og akselererer fra 0-100 km/t på 8,4 sekunder.
Batteripakken på 81,4 kWh er basert på NMC-kjemi (nikkel, mangan, kobolt). Basismodellen har en WLTP-rekkevidde på 530 km, mens GT-Line-versjonen når 505 km på én lading. Batteriet støtter DC-hurtiglading med opptil 150 kW, noe som gir en lading fra 10 til 80 prosent på omtrent 30 minutter, lover Kia. Med vanlig AC-lading kan bilen lades med opptil 11 kW.
Teknologi og utstyr
Kupéen er utstyrt med Kias nye infotainmentsystem kalt Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Systemet omfatter et 12,3-tommers instrumentpanel, en 12,3-tommers infotainmentskjerm og en dedikert 5,3-tommers berøringsskjerm for klimakontroll.
Kia har beholdt de fysiske knappene for de viktigste klimafunksjonene. Klimakontrollen har tre separate soner, slik at føreren og passasjerene kan stille inn ønsket temperatur. Ekstrautstyret inkluderer Digital Key 2.0, fingeravtrykksgjenkjenning for personlige førerprofiler og et Harman Kardon Premium Audio-system.
EV5 er utstyrt med en rekke avanserte førerassistansesystemer, blant annet Intelligent Speed Limit Assist, Smart Cruise Control 2 og Highway Driving Assist 2 med Hands-On Detection. Bilen har totalt syv kollisjonsputer, og ifølge tidlige sikkerhetsevalueringer har den oppnådd 88 prosent beskyttelse for voksne passasjerer og 86 prosent for barn.
Praktiske funksjoner
En interessant funksjon er «Pet Mode», som opprettholder klimainnstillingene og låser de interne knappene når eieren er borte. Dette skal sikre at kjæledyr kan etterlates trygt og komfortabelt i bilen.
EV5 støtter toveis lading med Vehicle-to-Load (V2L), som kan levere opptil 3,6 kW til eksterne enheter. Bilen er også teknisk forberedt for Vehicle-to-Grid (V2G)-funksjonalitet når infrastrukturen og nasjonale forskrifter tillater det. Tauekapasiteten er 1200 kg for begge versjonene.
Baksetene kan legges helt flatt, noe som gir en lastelengde på opptil to meter. I midtkonsollen er det en skuff som både kan varme opp og kjøle ned innholdet.
Pris og tilgjengelighet
Kia EV5 vil kunne bestilles i Norge fra høsten 2025, med forventet levering i løpet av vinteren. De norske prisene er ennå ikke kunngjort, men i Storbritannia forventes basismodellen å starte på rundt £38 500 (ca. 540 000 kroner), mens GT-Line-versjonen vil koste rundt £42 000 (ca. 585 000 kroner).