Nyhet

Her er Mercedes EQE SUV i Norge – og så mye skal den koste

EQE SUV er av de viktigste Mercedes-modellene på lenge - vi ble med på avdukingen i Norge.

Den elektriske porteføljen til Mercedes-Benz fortsetter å vokse, og i løpet av sommeren 2023 kommer enda en ny modell på norske veier, nemlig EQE SUV. Det første demo-eksemplaret har nettopp ankommet Norge, og Lyd & Bilde fikk ta en nærmere kikk (og lytt) på bilen i Bertel O. Steens showroom i Bjørvika, Oslo!

Mercedes EQE SUV – lillebroren til EQS SUV

EQE SUV tar med seg mange av designelementene vi kjenner fra det 7-seters flaggskipet EQS SUV, inn i en mer kompakt 5-seter. Den forventes å bli en svært populær modell her i Norden – og en naturlig utfordrer til blant andre BMW iX, Audi Q8 e-tron og Volvo EX90.

Det luksuriøse interiøret byr på komfortable seter og romslige innvendige dimensjoner. Og selvfølgelig påkostet infotainment – med den breiale MBUX Hyperscreen, og stereoanlegg fra tyske Burmester blant noen av tilvalgene.

Bagasjeromsvolumet er på 520 liter som standard, men dersom bakseteryggen settes i lasteposisjon, kan volumet øke til 580 liter. Med baksetene nede er det totale volumet på 1675 liter. Baksetene kan legges ned i en 40/20/40 fordeling.

<
>
Det ferske showroom-eksemplaret har en stilig finish i hvit metallic, AMG styling og svart delskinn alcantara. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Burmester-anlegg med 15 høyttalere og Dolby Atmos surroundlyd

Burmester-systemet består av 15 høyttalere og totalt 710 watt med forsterkerkraft, inkludert to frontmonterte basshøyttalere i gulvet foran. Dette er et system vi har god erfaring med fra blant andre sedanutgaven EQE, og vi drar umiddelbart kjensel på det store og detaljerte lydbildet med tydelig senter og fyldig og taktfast bass.

Samtidig undres vi om ikke dette låter hakket større, mer spenstig og potent enn det vi har erfart i EQE tidligere.  Her er også massevis av justeringsmuligheter slik at man kan tilpasse klangbalansen slik man selv ønsker, for både føreren bak rattet og passasjerene i baksetet. Alle lydinnstillingene kan lagres til din egen personlige profil.

<
>
Burmester-anlegget byr på en mengde innstillinger for å skru lyden slik du vil ha den. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Via MBUX-konsollen kan man koble anlegget opp mot sin egen Apple Music, Tidal- eller Spotify konto, og Burmester-systemet støtter også musikkavspilling av høyoppløste FLAC-filer via USB.  Derimot ser det ikke ut til å være innebygd mulighet for å se Netflix eller andre strømmetjenester via MBUX-skjermen, slik du kan i en Tesla Model S/X.

EQE SUV skal også kunne spille musikkfiler i Dolby Atmos surroundformat via Apple Music, uten at vi fikk testet dette skikkelig under den korte seansen i Bjørvika. Men det lille vi fikk hørt, lød i hvert fall lovende!

Les også Enda bedre lyd i Mercedes? Mercedes har inngått samarbeid med Apple og Universal Music for å levere den ultimate lydopplevelsen i bil.

To motoralternativer fra start – her er de norske prisene

Mercedes EQE SUV har offisiell salgsstart 15. februar, og da vil man kunne velge mellom de to modellene EQE SUV 350 4MATIC og 500 4MATIC. Begge kommer standard med 4MATIC firehjulstrekk og Torque Shift, som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen.

Avhengig av utstyr og konfigurasjon kan man forvente en WLTP-rekkevidde på opptil 558 kilometer. For å oppnå lengst mulig rekkevidde, kan den elektriske motoren på forakselen automatisk kobles ut.

I følge Mercedes-importøren vil det ikke bli aktuelt å ta inn den rimeligere versjonen med kun bakhjulstrekk. Derimot ventes det noen enda heftigere AMG-utgaver i løpet av året: Mercedes-AMG EQE SUV 43, og 53 med henholdsvis 476 og 687 hestekrefter.

I forbindelse med Norges-lanseringen har Bertel O. Steen også kunngjort de norske prisene. Mercedes EQE SUV 350 4MATIC får en startpris på 883.625 norske kroner, mens EQE SUV 500 4MATIC starter på 953.625 kroner – begge priser inkludert mva. Storebroren EQS SUV starter til sammenligning rett over 1,2 millioner.

Tekniske data EQE SUV:

EQE 350 4MATIC EQE 500 4MATIC
Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk 4MATIC firehjulstrekk
Elektrisk motor Permanent synkrone motorer (PSM) Permanent synkrone motorer (PSM)
Effekt 292 hk 408 hk
Dreiemoment 765 Nm 858 Nm
Blandet forbruk (WLTP) 18,5 – 22,5 kWh/100 km 19 – 22,7 kWh/100 km
COutslipp (WLTP) 0 g/km 0 g/km
Rekkevidde (WLTP) 459 – 558 km 460 – 547 km
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) 11 kW / 22 kW 11 kW / 22 kW
Hurtiglader 170 kW 170 kW
Bagasjeromsvolum1 520 – 580 / 1.686
Lengde / bredde / høyde
  1. 863 / 1.940 / 1.686
Tilhengerfeste 1.800 kg
Les videre
Exit mobile version