Genesis Electrified G80: 520 km rekkevidde og 22 minutters lading

G80: Elektrifisert luksusbil fra Genesis

Genesis lanserer sin oppgraderte Electrified G80 i Europa i juni 2025. Den luksuriøse elbilen får større batteri, lengre karosseri og lyntid lading.

Genesis_G80_Exterior_Front-Quarter-1920x960.jpg

Foto: Genesis

Det sørkoreanske og Hyundai-eide luksusmerket Genesis vil utfordre etablerte aktører som Mercedes-Benz og BMW på det europeiske elbilmarkedet. I juni 2025 kommer den kraftig oppgraderte Electrified G80, en elektrisk luksuslimousin som skal kjempe mot Tesla Model S og tyske konkurrenter.

Den nye modellen kommer utelukkende med forlenget akselavstand som standard i Europa – 130 millimeter lengre enn den opprinnelige versjonen. Dette gir baksetevennlige 83 millimeter ekstra beinplass og 20 millimeter mer takhøyde, noe som løfter bilen til luksusklassen. Målet er tydelig: Genesis vil ha en bit av det lukrative premiumsegmentet.

Foto: Genesis

Lynrask lading med 800-volt teknologi

Genesis skiller seg ut når det gjelder lading. Det avanserte 800-volts ladesystemet gjør det mulig å lade fra 10 til 80 prosent på bare 22-25 minutter ved bruk av en 350 kW hurtiglader. Dette er på nivå med de raskeste systemene på markedet, betydelig raskere enn hva Mercedes EQE og BMW i5 klarer.

Les også TEST: Mercedes EQE 300 «Billig-utgaven» av Mercedes EQE gir utsøkt komfort, topp infotainment og glimrende rekkevidde for pengene.

For hjemmelading har bilen en 11 kW AC-lader som fyller batteriet fra 10 til 100 prosent på rundt 7,5 timer. I tillegg kan bilen fungere som strømkilde for andre enheter takket være Vehicle-to-Load teknologi, som leverer 230 volt til alt fra verktøy til andre elbiler. Men ingen Vehicle-to-grid, som kan forvandle bilen til et nødkraftverk for hjemmet.

Bang & Olufsen lydanlegg. Foto: Genesis

Lengre rekkevidde med større batteri

Under panseret har Genesis montert et nytt 800-volts batterisystem på 94,5 kWh, en markant oppgradering fra de tidligere 87,2 kWh. WLTP-rekkevidden oppgis til 520 kilometer, som er nødvendig for å ha sjans til å konkurrere mot Mercedes EQE og BMW i5.

Firehjulsdriften leveres av to elektriske motorer på 136 kW hver, til sammen 365 hestekrefter og 700 newtonmeter dreiemoment. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t tar 4,9 sekunder – raskere enn de grunnleggende versjonene av tyske konkurrenter, men ikke helt opp mot Tesla Model S.

Les også TEST: Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!

Ny teknologi både ute og inne

Eksteriøret har fått en grundig oppfriskning med ny frontfanger og redesignet Genesis-grill med et invertert G-Matrix mønster som skiller elbilen fra bensinversjonene. De nye Micro-Lens Array (MLA) frontlyktene gir ikke bare bedre lys, men også et mer elegant utseende.

Innvendig domineres interiøret av en massiv 27-tommers OLED-skjerm, som strekker seg over hele dashbordet. Her har Genesis tatt et blad ut av boka til Mercedes og deres HyperScreen. Skjermen kombinerer instrumentpanel og infotainmentsystem i én enhet, og støtter alt fra navigasjon med utvidet virkelighet til et 17-høyttalers Bang & Olufsen lydanlegg med Dolby Atmos.

Luksuriøse bakseter. Foto: Genesis

Mer enn bare transport

Bilen har fått en rekke luksusdetaljer, som Digital Key 2, som lar deg bruke smarttelefonen som nøkkel, mens en UV-C sterilisator i midtkonsollen kan desinfisere mindre gjenstander som telefoner.

Den forlengede akselavstanden kommer spesielt til sin rett på baksetene, hvor passasjerer får individuell oppvarming og kjøling. Som tilvalg finnes det en 2nd Row Comfort Pack med elektriske dører og solskjerming for vinduene – funksjoner som appellerer til dem som foretrekker å bli kjørt, fremfor å kjøre selv.

Les også TEST: Tesla Model S Plaid Den sagnomsuste Model S Plaid inviterer til å bryte loven. Og ikke bare på grunn av hurtigheten.

Utfordrer de store

Genesis Electrified G80 møter hard konkurranse i det europeiske markedet. Mercedes-Benz EQE starter på rundt 770 000 kroner i Tyskland, mens BMW i5 koster fra cirka 740 000 kroner. Tesla Model S ligger betydelig høyere, rundt 940 000 kroner, men tilbyr også lengre rekkevidde og raskere akselerasjon.

Den nye Audi A6 e-tron, som også bruker 800-volts arkitektur, kan by på lignende ladeytelse og kommer med en estimert startpris rundt 680 000 kroner. Hvis du lurer på hvorfor vi bruker tyske priser her, er det fordi det er prisen vi kjenner på den eldre utgaven av Genesis, som lå på rundt 690 000 kroner i Tyskland. Den nye utgaven har vi ennå ikke sett noen pris på.

Foto: Genesis

Norsk tilgjengelighet usikker

Mens Genesis bekrefter Europa-lansering i juni 2025, er det fortsatt uklart når og om bilen kommer til Norge. Merket har ikke etablert offisiell salgs- og servicestruktur i Norge, men vi holder et blikk i retning Hyundai, som er Genesis’ modermerke. I aktuelle europeiske land kan Genesis Electrified G80 bestilles fra 3. juni 2025. Bilen kommer i 14 ulike farger, inkludert den nye Geneva Silver-fargen. Norsk pris og tilgjengelighet er altså ikke bekreftet.

Mer info: genesis.com

Les videre
Exit mobile version