Nyhet

EU vil hjelpe deg med å holde fartsgrensen

EU vil øke trafikksikkerheten og innfører derfor regler som bl.a. krever en svart boks samt adaptiv fartspilot i alle biler.

EU fartpilot sortboks TOP

EU fartpilot sortboks TOP

Europakommisjonen mener at for mange mennesker omkommer i trafikken, derfor har de sammen med Europa-Parlamentet vedtatt den såkalte forskriften «om krav til typegodkjennelse av motorkjøretøy og påhengskjøretøy samt systemer, komponenter og separate tekniske enheter til kjøretøy, som påvirker generell sikkerhet og beskyttelse av passasjerer og myke trafikkanter.»

Regelsettet er fra 2019, men trådte i kraft i forrige uke. Initiativets ulike tiltak vil om få år bidra til en fundamentalt endring av bilparken i EU-landene.

Fra og med nå skal alle nye bilmodeller som blir lansert i EU-landene bl.a. leve opp til følgende krav:

Fra 7. juli 2024 gjelder ikke reglene bare for nye modeller, men også for alle nye biler som blir solgt noe sted i EU. Likevel skal det poengteres at reglene dermed ikke gjelder for brukte biler som kom på markedet eller ble kjøpt før reglene trådte i kraft.

Les også Nytt EU-vedtak: USB-C blir felles ladestandard Fra 2024 skal alle nye mobiltelefoner ha samme type ladekontakt.

Det er spesielt to nye regler som er verdt å legge merke til, nemlig kravene om «intelligent fartstilpasning» og «hendelseslogg».

Intelligent fartstilpasning er nemlig et annet ord for adaptiv fartspilot, og i selve lovteksten står det følgende om det nå obligatoriske tekniske kravet:

«2. Systemer til intelligent fartstilpasning skal være i samsvar med følgende minimumskrav:

a) føreren skal gjennom speedometeret eller gjennom dedikert, hensiktsmessig og effektiv feedback bli informert dersom den gjeldende fartsgrensen overskrides. 

b) det skal være mulig å frakoble systemet; opplysninger om fartsgrense og intelligent fartstilpasning skal være i normal driftstilstand ved hver aktivering av kjøretøyet.

c) dedikert og hensiktsmessig feedback skal være basert på opplysninger om fartsgrenser som innhentes ved observasjon av veiskilt og -signaler basert på infrastruktursignaler og/eller elektroniske kortdata som er tilgjengelige i kjøretøyet.

d) systemet må ikke påvirke førerens mulighet til å overskride systemets anbefalte hastighet. 

e) prestasjonsmålet har som hensikt å unngå eller minimere feilprosenten under faktiske kjøreforhold.»

 

I dag er mange biler allerede utstyrt med en adaptiv fartspilot, som i praksis fungerer som beskrevet i lovteksten, men nytt er det at alle biler SKAL ha en slik løsning innebygd.

I tillegg har man punktet om at man ikke skal kunne skru av fartspiloten permanent. For som det står under punkt b): «intelligent fartstilpasning skal være i normal driftstilstand ved hver aktivering av kjøretøyet.» Men det betyr likevel ikke at bilen ikke er i stand til å kjøre raskere enn fartsgrensen.

Les også Gratis EU-roaming fortsetter Den europeiske roamingavtalen som sørger for at du fritt kan bruke telefoni og data i hele EU, har nå blitt forlenget

Den andre kontroversielle delen av regelsettet handler om de såkalte «hendelsesloggene», som er et annet ord for den samme type svarte boks som i dag sitter i alle fly, og som hjelper myndighetene med å oppklare nøyaktig hva som gikk galt ved en ulykke.

Dette er også formålet med kravet om å utstyre alle nye med en svart boks.

I lovteksten står det bl.a.:

«Data som kan lagres i perioden før, under og umiddelbart etter en kollisjon, skal omfatte kjøretøyets hastighet, oppbremsning, posisjon og helling på veien; alle sikkerhetssystemers tilstand og tilkoblingsgrad, det kjøretøysmonterte 112-baserte eCall-systemet, bremseaktivet samt andre relevante inputparametre for de aktive sikkerhets- og antikollisjonssystemene skal være både tilstrekkelig nøyaktige og robuste, i det dataene lagres. 

Den svarte boksen skal med andre ord konstant registrere bilens fart og posisjon, slik at myndighetene i etterkant kan konstantere om førerens har kjørt for fort, og man vil til enhver tid kunne se hvor bilen har befunnet seg til ethvert tidspunkt.

Ifølge reglene skal de innsamlede dataene i den svarte boksen være anonymisert for å forhindre misbruk, og de må kun eksistere i et «lukket kretsløp». Data må også kunne stilles til rådighet for myndighetene i forbindelse med bilulykker.

Så vi får jo håpe at politi og andre myndigheter holder seg til det …

Ønsker å redde liv

Europakommisjonen forventer at det nye regelsettet vil bidra til å redde mange liv.

«De nye sikkerhetstiltakene vil være med på å bedre beskyttelse av passasjerer, fotgjengere og syklister i hele EU. og forventes å redde mer enn 25.000 liv og unngå minst 140.000 alvorlige personskader inntil 2038,» fortelles det i pressemeldingen.

Den fullstendige forskriften kan leses her.

Les videre
Exit mobile version