Den skulle vises på bilmessen i Geneve, men avlysningen grunnet Corona-viruset, gjorde at BMW ikke fikk vist sin nær produksjonsklare iX3. Som er selskapets første heleelektriske SUV.
Men bilen er likevel planlagt lansert i 2020, og allerede nå tar forhandlerne imot reservasjoner på iX3, som dessverre skuffer på ett viktig område.
Den nesten fem meter lange SUV-en deler det meste unntatt drivlinjen med en X3, og bruker BMWs femte generasjon eDrive-teknologi. Men bilen som skal produseres i Kina for levering i 2021, får ikke firehjulstrekk.
Dermed stiller den med et handicap sammenlignet med de nærmeste konkurrentene, Jaguar i-Pace og Audi e-Tron.
Konkurransedyktig rekkevidde
BMW sier at de har forbedret forholdet mellom motoreffekt og systemvekt med rundt 30 prosent, og energitettheten i battericellene skal være økt med rundt 20 prosent.
Rekkevidden er oppgitt til 440 km etter WLTP-normen, og BMW sier at elmotoren gir bilen et dreiemoment på 400 Nm, og 210 kW effekt. Cirka 282 hk, altså.
Hurtiglading
BMW iX3 er ikke lett å skille fra en X3, hverken utvendig eller innvendig, men man kan se at eksosrørene er byttet ut med blåfargede paneler på renderingene, og blåfargen går igjen på sidene, i fronten og også innvendig.
Harman Kardon Surround Sound System
Det betyr i så fall at man kan nyte musikken i en iX3, med 16 høyttalere fordelt på ni kanaler, og med til sammen 600 w effekt. Noe som bør være en god kombinasjon med det reduserte støynivået i en elbil.
Dyrt er det heller ikke, velger man Harman Kardon Surround Sound System på en X3, gir det et tillegg på 11.000 kr.