Tesla Model Y Performance 2025: Like barsk og går lenger
Tesla Model Y Performance (2025)

Rå ytelse og lengre rekkevidde - men med en hake

Tesla Model Y Performance 2025 er mer premium, mer sportslig og har bedre rekkevidde, men rekkevidden har en bismak.

Tesla-Model-Y-Performance-2025-SPREAD-geirnordby-scaled.jpg

(Foto: Geir Gråbein Nordby og iStock)

Model Y Performance er en familiebil med sportsbilegenskaper til relativt overkommelig pris. 2025-utgaven, som også kalles Juniper, tar styrkene fra forgjengeren og raffinerer dem: Akselerasjonen er fortsatt ekstrem, men mer kontrollert, understellet har blitt betydelig bedre, og støynivået er kraftig redusert.

Den nye fronten har gjennomgående LED-lysstripe inspirert av Cybertruck. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Den nye utgaven har myket opp akselerasjonen i det første sekundet. Tidligere var Model Y Performance brutal ved minste berøring av gasspedalen. Nå føles den mer sivilisert, men fortsatt lynrask med 0-100 km/t på 3,5 sekunder i Insane-modus. Motoreffekten er redusert til 338 kW/460 hk, men bilen er ikke noe mindre sprek enn forgjengeren. Tvert imot! Trykker du pedalen inn fra 50-100 km/t er den fortsatt en rakett.

Les også TEST: Tesla Model 3 (2024) Long Range Et hissigere utseende og lengre rekkevidde, men først og fremst viktige oppgraderinger av interiøret, gjør at Tesla Model 3 endelig har blitt en super bil. Bortsett fra på ett område.

Ny kjøreteknologi

Den største teknologiske nyvinningen er det adaptive dempersystemet. Det bruker algoritmer som balanserer respons og komfort på en måte forgjengeren ikke kunne matche. Du kan velge mellom Standard og Sport-modus, og uansett valg absorberes ujevnheter i underlaget langt bedre enn før. Systemet er en komplett nytelse for hverdagsbruk, selv om bilen fortsatt er relativt stiv.

Tesla hevder at Model Y Performance nå er 22 prosent stillere innvendig, og det merkes umiddelbart. Både veistøy og vindstøy er kraftig redusert takket være dobbeltlaminert akustisk glass i alle ruter og forbedrede tetninger i dørene. Det plystrer fortsatt litt fra skjøtene rundt glasstaket i høye hastigheter, men totalen er en stor forbedring.

Blinklyshendelen er tilbake! Girvelgeren er derimot flyttet til skjermen. (Foto: Tesla)

Premium lydanlegg

Premium Sound-anlegget med 14 høyttalere slår fortsatt hardt, med bass som er både kraftig og stram. For baksetepassasjerene er den nye 8-tommers underholdningsskjermen bak en vinner, med mulighet for Netflix eller spill også under kjøring. Barna kan til og med koble sine trådløse hodetelefoner til Bluetooth bak.

8-tommers skjermen i baksetet lar barna se Netflix uavhengig av hva som skjer foran. Endelig fred på lange turer. (Foto: Tesla)

Imponerende rekkevidde – med en bismak

Den offisielle rekkevidden på Model Y Performance har økt fra 514 til 580 km. En av årsakene er at Tesla har gjort mer av batteriets kapasitet tilgjengelig. Selv om batteriet er fysisk like stort som før, har netto brukskapasitet økt. Mitt forbruk ligger på rundt 15 kWt per 100 km, som gir over 500 km rekkevidde med blandet kjøring. Dette er langt bedre enn Ford Mustang Mach-E GT som både har større fysisk batteri og er mindre smidig. Men merk at den mindre sikkerhetsbufferen kan potensielt gå utover batterihelsen over tid, så vær ekstra bevisst på å unngå hyppig lading til 100 prosent.

Lading går fortsatt med inntil 250 kW på Teslas Supercharger-nettverk, som fortsatt er markedets beste. For Tesla-eiere er opplevelsen ekstra smidig med autotrekk fra registrert betalingskort og forvarming av batteri.

Performance-logoen projiseres på bakken. (Video: Geir Gråbein Nordby)

Automatisk opplåsing som fungerer

En betydelig forbedring er ny og oppgradert Bluetooth. Det betyr en mer velfungerende telefonnøkkel for deg som velger å bruke mobilen som bilnøkkel. Den nye versjonen har bedre stedslokalisering og åpner døra hver gang du kommer nær.

Blinklyshendel – men hvor er girspaken?

Jeg trodde ikke jeg trengte å skrive et eget avsnitt om en blinklyshendel. Men faktum er at Tesla fjernet denne på 2023-utgavene av Model S og X, deretter på 2024-utgaven av Model 3. Dette til fordel for et par idiotiske knapper på rattet, som var nærmest umulig å forholde seg til når man skulle blinke ut av rundkjøringer.

Derfor er det gledelig å se at Tesla har tatt til fornuft og gjeninnført spaken i den nye Model Y-en.

Girspaken er derimot byttet til en virtuell på skjermen. I hverdagen fungerer den digitale girvelgeren greit, siden bilen vanligvis forstår hvilken retning du skal kjøre. Som bonus går den automatisk i parkering når du løsner beltet eller åpner døra.

Setene har blitt vesentlig mer komfortable siden sist. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Bedre seter

Setene er forbedret i hele kupeen. Sitteputene er 1,5 cm lengre og hodestøttene litt bredere. For første gang har også Model Y elektrisk nedfellbare bakseter. Trykker man på knappene i bagasjerommet, legger setene seg ned helt automatisk, og ditto reiser seg opp igjen. Og endelig har forsetene fått ventilering – herlig på varme dager. RGB-LED-lyslisten langs dashbordet skaper stemning, for folk som liker sånt.

Baksetene kan nedfelles og heves elektrisk. (Video: Geir Gråbein Nordby)

Heftig foran, stor bak

Fronten har fått et slankere uttrykk med en tversgående LED-lysstripe, inspirert av Cybertruck. Et nytt kamera er montert lavt i frontfangeren, som endelig gir direkte videovisning foran bilen, noe som jeg savnet på forgjengeren under parkering.

Utvendig er det én ting som irriterer meg litt: den nye hekken. Etter Tesla flyttet baklyktene opp til en tynn stripe helt øverst, og samtidig flyttet nummerskiltet fra midten til helt nederst, fikk bilen et stort nakent område i midten. Det ser ut som om bilen har fått en diger ræv!

Model Y Performance har heldigvis noen detaljer som kraftig forbedrer bilen bakfra. På hekken sitter nå et eget Performance-merke, som går igjen i projiserte logoer fra sidedørene. Den svarte nedkanten i plast har en mer kantet og aggressiv form, som gir bilen et mer aggressivt uttrykk. Sammen med karbonfiberspoileren og 21-tommers Arachnid-felgene ser den langt sprekere ut enn Long Range-varianten.

(Foto: Tesla)

Fortsatt ikke perfekt

Det er fortsatt ting å utsette på. Når du virkelig gir gass i skarpe svinger, merker du at dette er en stor og tung SUV. Rattet er også fortsatt ganske tungt. Og selv om bilen har fått bedre premiumfølelse, er det fortsatt et stykke opp til Mercedes og BMW.

Les videre
Exit mobile version