Aqiila Airbird P1

Tar mindre plass enn håndpumpen

Glem svett panne og ømme overarmer. Med Aqiila Airbird P1 kan du pumpe opp sykkelen med et trykk på en knapp.

Aqiila Airbird P1 6

(Foto: Aqiila)

Der finnes to typer syklister: de som pumper dekkene regelmessig og de som stresser hjemover og håper på at de når det før dekket er helt flatt. Uansett hvilken kategori du tilhører, er selve prosessen sjelden en fornøyelse. Og den gammeldagse hånd- eller fotpumpen er ikke bare tung og klosset; det blir også en gjetning om det er nok luft i dekket, eller om det meste røk ut ved siden av på grunn av utettheter ved ventilen.

Men hva hvis man kan ordne det på en, to, tre med et trykk på en knapp? Det er akkurat hva Aqiila lover med sin Airbird P1 – en elektrisk luftpumpe til sykkelentusiaster, hverdagspendlere og andre som ikke er redde for å ta teknologien til hjelp for å gjøre friluftslivet praktisk.

(Foto: Aqiila)

Kontrollboks til klimaanlegget?

Ved første øyekast ligner ikke Airbird P1en sykkelpumpe. Den lille rektangulære enheten i matt sort metall kunne vært en styreenhet til et teknisk utstyr. Og hvis den satt på veggen i et hotellrom, ville jeg ikke være det spor overrasket over å skulle stille inn klimaanlegget med den. Men den skal altså pumpe opp sykkeldekkene mine.

Aqiila Airbird P1 er en lite iøynefallende liten metallboks med tre knapper og et OLED-display. (Foto: Aqiila)

Enheten kan enkelt få plass i håndflaten, og den er passe stor til å ha i lommen eller i ryggsekken. Man kan med fordel bruke den medfølgende oppbevaringsposen så man har kontroll på forlengerslange og ventiladaptere.

Les også GRUPPETEST: 3 elsykler (2024) Elektriske sykler er blitt penere, smidigere og mer sofistikerte. Vi har testet tre elsykler og deres veldige forskjellige tilnærminger til batteridrevet kjøreglede.

Byggekvaliteten virker solid, og designen er funksjonell uten på noen måte å prøve på å være elegant. På den ene siden finner man et lite display som viser batteristatus og det aktuelle lufttrykket, samt knapper til å slå på/av og justere trykket. Et dobbelttrykk på en av knappene aktiverer en innebygd LED-lykt – en fin detalj hvis man skulle være så uheldig å punktere i mørket. Et dobbelttrykk på en annen knapp skifter skalaen mellom PSI og BAR.

Enkel og støyende

Det er veldig enkelt å bruke Airbird P1. Man skrur den medfølgende slangen på pumpen, velger den rette ventilen (ved hjelp av de medfølgende adapterne kan pumpen klare både Presta-, Dunlop- og Schrader-ventiler). Det er også en nål til baller. Deretter stiller man inn det ønskede trykknivået og lar pumpen gjøre resten. Den stopper automatisk når det innstilte trykket er nådd.

Airbird P1 er så liten at den får plass i en håndflate. (Foto: Aqiila)

På tross av sin kompakte størrelse leverer Airbird P1 et trykk på opptil 120 PSI (8,3 BAR).

For undertegnede tok det under et minutt å pumpe opp et helt flatt sykkeldekk til et fornuftig trykk. Pumpen bråker infernalsk, men det er en nødvendig konsekvens hvis man vil ha et så kraftig trykk fra en pumpe i miniatyrformat.

Les også TEST: Engo 2 Et par sporty solbriller som skal vise tempo og annen matnyttig informasjon inne i selve glasset når jeg er ute og springer eller sykler. Fungerer det virkelig?

Den medfølgende forlengerslangen er bare 11 centimeter lang. Det betyr at det kan være litt vanskelig å komme til ventilen. Her kunne man godt ha ønsket seg en litt lengre slange. Men det ville på den andre siden gjort det nødvendig med en større transportpose.

Det følger med en liten oppbevaringspose som rommer pumpen, luftslangen og ventiladapterne. (Foto: Aqiila)

Strøm til hele uken

Det innebygde litiumbatteriet kan fylle opptil syv sykkeldekk med luft på en enkelt lading. Det er mer enn rikelig til de flestes behov, så lenge sykkelen ikke er direkte punktert. Og det betyr at man rolig kan ta pumpen med på en lengre tur uten å bekymre seg for å gå tom for strøm. Men skulle det skje, kan pumpen lades med en standard USB-C-kabel. Og du legger vel ikke ut på en lengre tur uten mobillader?

I bunnen finner man en solid kobling til luftslangen. (Foto: Aqiila)
Les videre
Exit mobile version