Ultra-HD trigger hjernen

En fersk undersøkelse gjort for Samsung indikerer at UHD gir "økt psykologisk effekt" og større visuell opplevelse.

(Foto: Produsenten)

TV-er med Ultra-HD oppløsning brer om seg som aldri før, og sjansen er stor for at den neste TV-en du kjøper vil ha UHD-oppløsning. Men har høy oppløsning egentlig noe å si for selve opplevelsen? Det er det mange som hevder, men nå er Samsung på banen for å dokumentere det en gang for alle. De har i samarbeid med Mindlab International studert hvordan Ultra HD påvirker kroppen og hjernen. Resultatet går ikke overraskende, klart i favør av UHD.

Nevropsykologisk undersøkelse
Undersøkelsen ble gjort på mennesker i alderen 18-65 år, som alle fikk elektroder festet rundt hodet og kontrollert med EEG (Elektroencefalografi), EDA (Ellektrodemal aktivitet) samt pulsmålere. Deltakerne ble så satt ned foran hver sin Samsung UHD-skjerm hvor de fikk se på materiale fra Netflix, samt opptak av fotball, i henholdsvis HD og UHD-kvalitet.

(Foto: Samsung)

Resultatet fra målingene som ble gjort, indikerer at UHD er i stand til å engasjere oss mer enn HD greier å gjøre:

Testdeltagernes visuelle opplevelse var 62 prosent høyere når de så på fotball på en UHD TV. Dette innebærer at hjernen bruker mer av sin kapasitet til å bearbeide den visuelle informasjonen, noe som bidrar til en mer detaljrik opplevelse av hva som skjer på banen, hevdes det.
Deltagerne var også merkbart mer interesserte i materialet på UHD TV sammenlignet med HD TV. Når samme klipp ble vist for andre eller tredje gang, ble de som så på UHD mer dratt mot bildene enn de som så på HD (29 prosent forskjell).

Økt seeropplevelse
– Ultra High Definition TV er et stort fremskritt når det kommer til seeropplevelse, noe som nå bevises i studien som er gjennomført i samarbeid med Samsung. Det er utrolig hvordan tekniske fremskritt kan bidra til økende psykologiske effekter og endre hvordan vi opplever innhold og underholdning, sier nevropsykolog dr. David Lewis fra Mindlab International.

Hvem er Mindlab International?
Det kan være greit med litt kildekritikk når slike undersøkelser lanseres: Mindlab International er et kommersielt selskap som sysler med bl.a PR og markedsrelaterte aktiviteter, ingen uavhengig vitenskapelig stiftelse.

Uansett er det interessant å lese dokumentasjon på det vi allerede vet, nemlig at Ultra-HD er kommet for å bli, og at det under ideelle seerforhold (stor skjermstørrelse og gunstig sitteavstand) kan gi en betydelig økt seeropplevelse.

Les videre
Exit mobile version