Nyhet

Google Fiber: Vil gi deg personlig TV-reklame

Tilfeldige TV-reklamer blir fortid, når Google med sin kabel-satsning vil lære dine mest intime TV-vaner å kjenne.

Google Fiber

Hvis det er opp til internettgiganten Google, er det snart slutt på å kaste seg ned i sofaen og zappe rundt på TV-kanalene, mens man lurer på hvem som kjøper all den dritten det reklameres for på skjermen.

For alle reklamene vil være målrettet mot deg – og bare deg. Så forvent fristende tilbud, og si samtidig farvel til tanken om å være anonym foran fjernsynet.

I første omgang kommer de personlige reklamene kun til å gjelde TV-seere i Kansas City i USA. Her prøvekjører Google et system til sporing av TV-seernes vaner hos abonnenter på Google Fiber, som er Googles egen lyslederbaserte internettforbindelse.

Googles fiberboks kan gi deg mer enn lynraskt internett. Den kan også gi Google et helt personlig bilde av dine TV-vaner.

Når reklamepausen i et program starter, vil Google-titterne i Kansas fremover få vist reklamer på skjermen, som er tilpasset deres adresse, typen program og deres personlige TV-vaner.

Google ser deg
Som private internettbrukere kjenner vi Google for sin søkemaskin og et overflodshorn av fremragende gratistjenester. Men Google er samtidig verdensmester i å samle inn, utnytte og videreselge informasjon om sine milliarder av brukere. Alt du foretar deg, mens du er logget inn på din Google-konto, blir registrert, og inngår i Googles meget nøuaktige profil av deg. Og fremover vil det også gjelde TV-reklamer – i hvert fall hvis du bor i Kansas, USA.

Kilde: Adweek

Les videre
Exit mobile version