Vekst og fall i elektronikkbransjen

TV, hodetelefoner, lyd og PC-er økte i 2014, mens salget av nettbrett og mobil falt markert.

Nordmenn kjøper fremdeles mye elektronikk. Tallene for elektronikkbransjen i 2014, hadde tydelige vinnere og tapere i markedet. Omsetningsveksten endte på 1,9 prosent til en totalomsetning på 30,27 milliarder, og veksten skyldes at Stiftelsen Elektronikkbransjen for første gang har med hodetelefoner – og wearables, som treningsarmbånd.

Antall solgte hodetelefoner endte på 1,2 millioner, og ga en totalomsetning på 600 millioner kroner.

Hodetelefoner bidrar sammen med salget av TV, lyd- og kjøkkenprodukter, til positive tall for bransjeomsetningen, mens salget av mobil og nettbrett faller markant. Salget av mobiltelefoner falt 12,5 prosent til 2,1 millioner enheter i 2014.

– Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Verre er det for nettbrett som falt med hele 36,7 prosent i 2014. Etter å ha hatt en eventyrlig vekst de foregående årene, ser hvetebrødsdagene ut til å være over for nettbrettsalget.

Her er det verdt å merke seg at Apples omsetningstall for iPad-er, ikke er registrert i disse tallene. Men til gjengjeld gjør PC-ene et merkbart comeback, men en økning i salget på 29,2%.

– Vi ser et fall i 2014, hvor nettbrettsalget faller 26 prosent til 700.000 enheter. Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PC-ene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier Ottemo.

Noen nøkketall fra 2014:

2014 ble ikke noe stort år for 4KTV, med en beskjeden 9% andel av TV-salget, men fallende priser og økende utvalg av 4K-apparater kan gi en markert salgsvekst i 2015.

Salget av DVD- og BluRay-spillere faller kraftig, ned henholdsvis fire og 36 prosent, til en total på 20.000 DVD-spillere og 70.000 Blu-ray-spillere.

Mye av årsaken tilskrives strømmetjenester som ViaPlay, Netflix og HBO. En undersøkelse viser at 37 prosent av norske husholdninger abonnerer på en strømmetjeneste – opp fra 20 prosent i 2013, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Vekst for DAB

Salget av DAB-radioer økte med 30 prosent fra i 2014, til 677 000 enheter, og den tradisjonelle bordradioen øker til 310 000 i 2014, en vekst på 41 prosent.

Les videre
Exit mobile version