Vekst for forbrukerelektronikk i 2012

Med en verdiøkning på 3,1 prosent, og 26,8 milliarder i omsetning, var 2012 et godt år for elektronikkbransjen. Smartmobiler og nettbrett øker mest, og nordmenn kjøper stadig større tv-er.

Elektronikkbransjens kommunikasjonsjef Marte Ottemo, og administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan A. Røsholm.

– Det er gledelig at vi igjen ser omsetningen vokse i Norge, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Fjoråret ble et hyggelig år for en samlet norsk elektronikkbransje. Mobilmarkedet økte mest med 22,2 prosent og utgjør nå 28 av totalvolumet for bransjen. Samtidig faller pc-markedet markert, med hele 14,2 prosent nedgang, men nordmenn kjøper fremdeles mange, og store tv-er.

Kommunikasjonsjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen, sa under pressekonferansen på Plaza Hotel i Oslo, at selv om andelen forbrukere som kjøper 42 og 46 tommere fremdeles er størst, er veksten i tv-markedet for 50 og 55 tommere større.

Totalvolumet for tv-er i 2012, endte på 483.000 enheter, mot 520.000 året før, men verdifallet har stoppet opp. Og endte på 2,84 milliarder i totalomsetning. Andelen 3D-tv-er har passert 50 prosent, og nå er 60 prosent av alle solgte tv-er, smart-tv-er.

I følge tall Elektronikkbransjen har innhentet, er antallet solgte nettbrett antatt å ligge rundt 500.000 stykker. Men som Marte Ottemo påpeker, er tallet kanskje høyere siden Apple ikke rapporterer inn antall solgte iPad-er.

Lyd og bilde utgjør 24 prosent av totalmarkedet, men falt 2,7 prosent sammenlignet med 2011, tross en fantastisk økning på 48 prosent i markedet for bærbar lyd. Nå er dokkinghøyttalere og trådløse høyttalere den største gruppen innen lydprodukter.

Gledelig nok fortsetter omsetningen av platespillere å holde seg stabil, og endte på 4000 solgte enheter i 2012.

Bærbare DAB-radioer skjøt fart i markedet og endte på 80.000 stykker, en økning på 900 prosent fra året før!

Totalomsetningen i 2012:

Produkter Omsetning mrd kr Endring i %
Lyd og bildeprodukter med foto 6,43 -2,7
Elektriske husholdningsapparater 9,15 +3,2
PC til forbruker 3,71 -14,2
Mobiltelefoner
7,48 +22,2
Trådløse telefoner 0,07 -33,9
Totalt i milliarder kroner
26,84 +3,2

Omsetningen av hvitevarer, økte  med 3,2 prosent i forhold til 2011 og hjalp også å trekke bransjen i pluss. Det er særlig salget av innbyggingsprodukter og store hvitevarer som bidrar til å trekke opp totalomsetningen, mens omsetningen av småelektrisk faller litt.

– Nybygging av boliger, oppussingsprosjekter i norske hjem og det faktum at mange hyttefelt nå får strøm for første gang, er noen av årsakene til veksten, sier Jan Røsholm.

En annen positiv trend er at omsetningsfallet innen lyd- og bildeprodukter, inkludert foto, ser ut til å ha stagnert. Mens 2011 viste en tilbakegang på 18 prosent i forhold til 2011, er fallet i 2012 på snaue 2,7 prosent. Omsetningen var på 6,430 milliarder kroner, mot 6,610 milliarder i 2011.

Kilde: Elektronikkbransjen

 

 

Les videre
Exit mobile version