Hvem er Teslas mystiske motstander?

(Foto: Produsenten)

Amerikanske Tesla med multi-gründeren Elon Musk i spissen har klart det ingen andre har gjort før dem. De har gjort elbiler sexy – og virkelige. Tesla Model S er en elegant luksussedan med en akselerasjon som en Ferrari, som du kan kjøpe i dag – hvis du har penger nok.

Men nå begynner konkurrentene å dukke opp. I en gammel Nissan-fabrikk i California er en gruppe ingeniører og utviklere med ekspertise i elbiler i gang med å utvikle en bil, som angivelig skal kunne ta opp kampen med Tesla Model S. Virksomheten har passende fått navnet Faraday Future. Michael Faraday var, som Nikola Tesla, en av elektrisitetens stamfedre.

Faraday har allerede over 400 medarbeidere, og antallet vokser daglig. Og nøkkelmedarbeiderne er håndplukket hos konkurrentene, ikke minst hos Tesla, men også BMW, Ferrari, Ford, GM og Volvo har måttet se sine spesialister stikke over til den nye virksomheten.

Nyhetsserveren gløder
Faradays bil skal være klar i 2017, og selskapet vil for å oppnå dette investere en milliard dollar i en bilfabrikk, som skal ligge et sted i USA. Det er for tiden snakk om statene California, Nevada, Georgia eller Louisiana.

På Faraday Futures hjemmeside kan man se en silhuett av hva som kanskje er den kommende bilen. Det er også mulig å abonnere på selskapets nyhetsbrev. Inntil nylig det så mye press på serveren, at man ble bedt om å prøve igjen senere. Men nå ser dette ut til å ha stabilisert seg.

At andre vil prøve å etterape Teslas suksess, er ikke rart, men hvem står bak Faraday Future ,med lommer så dype at man headhunter eksperter i stor stil og deretter investerer milliarder i en lynrask utvikling?

Er Faraday et skalkeskjul for Apple?
Overfor Wall Street Journal sier det nye selskapets visedirektør Nick Sampson, «at man holder sine partneres indentitet hemmelig». Den mulige partneren, som flest peker på, er Apple, som angivelig i lengre tid vært interessert i å komme inn i bilbransjen. Heller ikke navnet på Faraday Futures toppsjef er offentliggjort, hvilket igjen gir grobunn for mistanken om at vedkommende allerede sitter på sjefskontoret hos Apple.

At Elon Musk har et horn i siden til Apple, ble tydelig da han nylig i et intervju med tyske Handelsblatt kalte Apple en søppelplass for de medarbeiderne, som ikke var dyktige nok til å jobbe for Tesla.

Denne datategningen har Faraday Future offentliggjort på sin hjemmeside.

Kinesisk mediemogul står kanskje bak
Selv om det er en fascinerende tanke at Apple vil gjøre det samme ved bilindustrien som de tidligere har gjort med datamaskiner, MP3-spillere og mobiltelefoner, kan den virkelige bakmannen bak Faraday Future vise seg å være en kinesisk mediemogul, Jia Yueting. I hvert fall opptrer Yuetings navn på søknader som Faraday har gjort i California. Jia Yueting er i følge magasinet Forbes god for sju milliarder dollar, og han har tidligere uttalt at han vil bygge en bil som kan konkurrere med Tesla.

Her er nøkkelmedarbeiderne som Faraday Future for tiden lister på sin hjemmeside:

Kilder: New York Post, The Next Web, Sydney Morning Herald

Faraday Future

Les videre
Exit mobile version