Bedring i sikte for bransjen

Etter en nedgang fulgt av stagnasjon, tror tallknuserne hus GfK at markedet for forbrukerelektronikk skal vokse i 2014 og 2015.

What goes up – must come down, heter det. Men sykluser er gjentagende, som GfK viste under den årlige globale pressekonferansen forut for IFA-messen i Berlin. Som går av stabelen fra 5. til 10. september 2014.

Etter noen gode år har omsetningen for forbrukerelektronikk falt jevnt og trutt. Tallene for 2013 viste nedgang både her hjemme, og globalt, men nå tror bransjeanalytikerne hos GfK i Tyskland på bedre tider for både det Europeiske og globale markedet.

Jürgen Boyny, global direktør for forbrukerelektronikk i GfK, sier at det ventes en vekst på 1 prosent i 2014, og hele 5 prosent i 2015.

Veksten vil bli størst i Midt-Østen, Afrika og deler  av Asia, men Europa vil også bidra til veksten. Om enn i mindre grad. For Nord-Amerika og etablerte markeder i Asia (Japan, Sør-Korea bl.a.), vil markedet ventelig fortsette nedgangen.

Mobiler øker mest i Asia

Årsakene til veksten er mange, men Boyny peker på økt utskiftningstakt av tv-apparater blant annet med ny teknologi som 4K-skjermer, økt nettilgang verden over, og en fortsatt vekst i mobilmarkedet. Som også omfatter nettbrett, ikke bare smartmobiler.

GfK venter en vekst fra 1 milloner mobiler i 2013 til 1,5 millioner i 2015, men mesteparten av veksten kommer i Asia, hvor store markeder hittil ikke har hatt relativt stor penetrasjon av smartmobiler.

Brunevarer

For vanlig forbrukerelektronikk, som høyttalere, forsterkere og Blu-ray-spillere, er trenden tydelig. Det er nedgangstider også i vente for disse kategoriene, men det er lys i tunellen, i følge GfK.

Hodetelefoner fortsetter sin eventyrlige vekst, det samme gjør trådløse høyttalere, lydplanker og lydsokler. Etter en liten nedgang forventes det at salget av hodetelefoner når nær 290 millioner enheter i 2014, mer i 2015, og lydplanker og lydsokler vil øke med 30 prosent fra 2013 til 2015.

4KTV

TV-apparater med UHD-oppløsning, eller 4K (2160 mot 1080) vil skyte fart i 2014, men salget vil fortsatt være beskjedent sammenlignet med 220 millioner solgte apparater med vanlig 1080 HD verden over.

4KTV-er ventes å utgjøre bare 2,6 prosent av tv-salget i Vest-Europa, men 9,1 prosent globalt, fordi salget av 4KTV har tatt av mye tidligere i Kina. hvor en 39-tommers 4K tv er nede i 555 Euro! Den meste solgte 4K-tven i Kina koster bare 800 Euro, og er en 50-tommer fra den hjemllige produsenten Skyworth.

Hvis prisene på 4K fortsetter å falle også i Europa, vil vi også her få en merkbar salgsøkning av UHD-tv-er.

OLED TV

Mye tyder på at OLED tv har en lang vei å gå før det blir allemannseie. Prisene vil i lang tid fremover gjøre OLED til et nisjeprodukt i tv-markedet, og GfK venter heller ikke mer enn 250.000 solgte enheter i 2014. På global basis.

 

Les videre
Exit mobile version