Wimp 5 år i Norge

I dag feirer Wimp 5 år. Musikktjenesten har så langt betalt ut 400 millioner kroner, og kan påberope seg en rekordhøy norskandel på 33 prosent.

Foto: Wimp

Etter fem år på det norske markedet kan musikktjenesten Wimp slå i bordet med å ha utbetalt rundt 400 millioner kroner til plateselskaper og TONO i Norge siden starten. I tillegg har de hatt en rekordhøy norskandel på hele 33 prosent blant de mest spilte artistene her hjemme. Nå er planen å presentere de norske artistene ute i verden med den nye tjenesten TIDAL.

Wimp ble lansert i Norge den 19. februar 2010 på Bylarm. Siden den gang har over en halv million brukere i fem land satt seg på abonnentlisten, og nå forberedes global lansering i 30 land.

Fronter norsk musikk
Wimp har siden begynnelsen hatt fokus på musikkanbefalinger, og deres redaksjon har opp gjennom tiden inngått en rekke samarbeid og aktiviteter med norske artister, og dessuten gitt ut egeninitierte innspillinger med noen av disse. Forretningsideen har dessuten også vært å fronte 50 prosent norsk musikk i tjenesten, og listen over de 100 mest spilte artistene i femårsperioden har som nevnt en norskandel på imponerende 33 prosent.

– Når vi vet hva slags markedssnitt IFPI og TONO rapporterer for norskandel i streaming totalt sett, må vi være svært godt fornøyde med 33 prosent i WiMP, sier redaksjonssjef Sveinung Rindal. – Kurt Nilsen på topp følges tett av artister som Kaizers Orchestra, Karpe Diem, Maria Mena og Donkeyboy.

Vil gi verden nordisk musikk
Wimp hevder stor suksess internasjonalt de siste månedene med lanseringen av Tidal, den globale versjonen av Wimp HiFi med tapsfri lydkvalitet. Tidal ønsker nå å gi norske artister et vindu mot verden.

– Torsdag åpner vi en egen «Nordics»-sjangerside for våre internasjonale brukere, der artister som Susanne Sundfør, Møster! og Torgeir Waldemar presenteres sammen med en rekke andre norske og nordiske artister. Det blir spennende å se hvordan dette slår ut. Vi har jo allerede sett at Röyksopp nådde helt opp på topplistene våre for 2014 i TIDAL over mest spilte album i USA og Storbritannia, sier Rindal.

Håper å øke utbetalingene
Regnskapet for Wimp viser at rundt 400 millioner kroner så langt har funnet veien til norske plateselskaper og TONO. Håpet er at Wimp HiFi og Tidal fremover vil bidra til økte utbetalinger, med pris på 199 kroner pr. måned sammenlignet med standardprisen på 99 kroner.

wimp.no
tidalhifi.com

Les videre
Exit mobile version