«Vinylsingel» av is

Shout Out Louds sin siste singelpromo inkluderte en isblokk som kan spilles av på platespilleren!

At det har blitt enklere og billigere å spille inn musikken sin selv med godt resultat, har også resultert i at markedet florerer med musikk som aldri før. Ta en titt igjennom NRKs Urørt-katalog, og du skjønner hva jeg mener. Det er lett å tro at hvis musikken bare er god nok, så når den frem. Men i den store jungelen av musikk der ute må artistene i disse dager virkelig gjøre noe ekstra for å få sin musikk oppdaget. Det inkluderer å få de mange musikkredaksjoner til å ta tak i musikken din. Hvilket har resultert i mange kreative PR-stunts.

Men nå i markedsføringens tidsalder er det til og med vanskelig å få sitt PR-stunt til å skille seg ut fra de andres. For en stund tilbake siden pakket for eksempel bandet til en kompis av meg sin siste CD inn i en gitarkoffert og sendte til en eller annen redaksjon i Norge – for aldri verken å høre fra dem eller se sin gitarkoffert igjen.

Isplata legges rett på platespilleren, som en vanlig vinylplate. Sprøtt.

Indiebandet Shout Out Louds fra Stockholm sitt siste PR-stunt overgår imidlertid de flestes kreative evner. 10 spesialutgaver av deres siste singel «Blue Ice» ble nemlig gjort, hvor de har inkludert en form, med instruksjoner om å helle ut musikken, som i følge instruksjonene finnes i flytende form på den medfølgende flasken, opp i en form i boksen (det er selvsagt i denne formen den egentlige musikken er lagret, i form av omvendte plateriller). Denne legges så i fryseren i 6-7 timer, med det påfølgende resultat at man får ut en isblokk med musikkrillene fryst inn.

Dessverre var ikke vi blant de ti utvalgte redaksjonene, men det var derimot Per Sinding-Karlsen, som driver musikkbloggen PSL på nettsiden til SVT.

Resultatet kan du se her:

Les videre
Exit mobile version