Nyhet

IFA 2019: Lyd fra alle kanter

Sony leker med 360-graders lyd

Sony vil bokstavelig talt legge en ekstra dimensjon til det å lytte med hodetelefoner. Ideen er ikke ny, for det har vært forsøkt å lage surround-lignende lyd i hodetelefoner før. Med vekslende hell, kan vi tillegge.

Vanligvis dreier det seg om hodetelefoner enten med flere elementer, eller digital prosessering som skal etterligne effekten av å høre på høyttalere som er plassert foran, bak, på sidene og over. Som Atmos for eksempel.

360 graders lyd

Sonys ide er å starte i studio. Der spilles musikken alltid inn på flere spor, men med Sonys 360 graders Reality Audio, merkes flere av sporene som flerkanalsopptak, altså ikke mikset ned til stereo, som er vanlig.

For å få spilt av musikken i hodetelefonene med ønsket 360 graders effekt, må musikken innom en app, som leser av merkingen og så prosesseres lyden digitalt slik at lyden høres tur som om den kommer fra alle kanter.

For å få best mulig effekt av 360-graders appen, må man la kameraet på mobilen skanne hodet forfra, og begge ørene sett fra siden. Det skal gi bedre effekt sier Sony, siden vi har ulike former på ørene.

Funker det?

Tja, Sony demonstrerte effekten i et par ganske normale hodetelefoner, først med et opptak i stereo, deretter i 360 graders surround. Stereoopptaket lød som forventet, lyden kom fra venstre og høyre, og det fantes ikke antydning til rom eller surroundfølelse.

Da 360-graders sporet ble avspilt, flyttet instrumenter seg rundt i hodet, noen hørtes ut som om de kom bakfra, andre fra oven, og man fikk en ganske realistisk følelse av surroundlyd.

Men særlig naturlig lød det ikke. Jeg lyttet til Khalids siste album, som er spilt inn i stereo, men med 360-graders effekten på, og det lød bare rart og unaturlig.

For gamere og til film derimot, kan det ha stor effekt. Gaming-opplevelsene vil ihvertfall bli mer realistisk ettersom man kan høre ting som foregår bak en.

 

 

Les videre
Exit mobile version