Dette er Mercedes-AMG på steroider. Den nye konseptbilen CONCEPT AMG GT XX er en firehjulsdrevet elektrisk superbil som lader nok strøm på 5 minutter til å kjøre 400 kilometer. Med en toppfart på over 360 km/t er dette noe av det råeste vi har sett fra den tyske prestisjeleverandøren.
Nyskapende motor
Bilen har tre såkalte «axial flux»-motorer – én foran og to bak. Disse har en annen oppbygning enn andre elektriske motorer.
I vanlige elmotorer går strømmen på tvers av rotasjonsretningen – tenk på det som om elektrisiteten flyter fra utsiden og inn mot midten mens motoren snurrer. I de nye axial flux-motorene går strømmen i stedet langs med rotasjonsretningen, parallelt med akselen som snurrer.
Denne nye metoden gir flere fordeler: Motorene blir ekstremt kompakte (de to bakmotorene er bare 8 cm brede), vesentlig lettere – og dessuten kraftigere.
Faktisk er kreftene pakket tre ganger tettere, slik at motorene kan krympes ned til en tredjedel av massen og størrelsen. Som igjen gir ingeniørene stor fleksibilitet i utformingen av drivlinjen.
Resultatet taler for seg selv: 1360 hestekrefter og en toppfart på over 360 km/t. Denne nyskapende motorteknologien skal brukes i serieproduserte Mercedes-AMG-modeller fra 2026.
Batteri med DNA fra Formel 1
Batteriet i konseptbilen er helt nytt, bygget på erfaringer fra AMG ONE og Formel 1. Det kalles High Performance Electric Battery (HP.EB) og kan i følge Mercedes-AMG levere høy effekt gang på gang, samtidig som det raskt kan ta opp energi igjen.
Den ekstreme ytelsen er avhengig av helt nye battericeller, direkte kjøling av cellene og høy spenning.
Battericellene er smale og høye, som gjør nedkjølingen mer effektiv. Det gjør også at batteriet kan lades svært raskt. Konseptbilen kan lades med et gjennomsnitt på mer enn 850 kW ved 1000 ampere. Til sammenligning ligger dagens raskeste hurtigladere for elbiler typisk på 350 kW, og mange elbiler kan bare utnytte 150-250 kW. Dette er altså mer enn dobbelt så raskt som det raskeste vi ser på veiene i dag.
Bygget for racing innvendig og utvendig
Bilens utseende har tydelige referanser til andre sportslige modeller fra Mercedes-AMG, fra den dynamiske bakenden til det lange, lave panseret.
Frontgrillen har fått en mer oval form og integreres med bilens slanke frontlykter. De todelte luftinntakene med ribber i panseret er ekte lufteventiler, i motsetning fra andre elbiler. Disse leder varm luft bort fra kjølemodulene og optimerer luftens kjølende effekt.
Innvendig møtes føreren av et minimalistisk miljø med bare det mest nødvendige – akkurat som i motorsport. Bilen beholder det luksuriøse uttrykket gjennom eksklusive materialer, og innholdet på de to skjermene gir oversikt med den viktigste informasjonen om kjøring og drivlinje.
Neste generasjons AMG
CONCEPT AMG GT XX er et innovativt utviklingsprosjekt som gir innsikt i en kommende firedørs, serieprodusert modell fra Mercedes-AMG. Med tre axial flux-motorer og et høyytelsesbatteri som alt sammen er utviklet fra bunnen av, er bilen et frempek mot fremtidens ytelsesmodeller.
Bilen har en rekke nyskapende løsninger, som vil bli brukt i den serieproduserte modellen. Er dette starten på en ny æra for elektriske superbiler?
Teknologien kommer i 2026
Siden dette er en konseptbil, har den verken pris eller noen lanseringsdato. Men produsenten er klar på at teknologien i CONCEPT AMG GT XX vil bli brukt i serieproduserte Mercedes-AMG-modeller fra 2026.
Mer info: mercedes-amg.com