Panasonic satser på lyd igjen

Mikroanlegget SC-PMX5 er Panasonics første seriøse satsning på lydkvalitet på en god stund.

Panasonic har fokusert mindre på lyd den senere tid, til fordel for stor satsning på TV-er og kameraer. Men nå ønsker produsenten å ta tak i hi-fi-biten igjen. Det startes relativt forsiktig, med mikroanlegget SC-PMX5 og surroundanlegget SC-BTT590.

SC-PMX5
Utseendemessig er dette mikroanlegget anlegget likt mye annet, jeg kan for eksempel ikke unngå å tenke på Onkyo når jeg ser det. Ikke at det er noe galt i det, Onkyo har laget mange gode mikrosystemer. Men utseendet er langt fra spennende.

Det er på innsiden Panasonic har jobbet med å få gullet til å skinne. I våre miljøbevisste tider er det digital forsterkning som teller. Men her er det jobbet hardt med å minimere problemer som introduseres i digitalforsterkning.

Jitter
I forsterkning som i digital avspilling er jitter en utfordring. Hver måling av signalet representeres av en verdi. Si at en sinusbølge skal gjengis, og verdien skulle i utgangspunktet vært 17 og noe, for at den skal være helt lik det analoge signalet. Systemet (nærmere bestemt PLL – Phase Lock Loop) må da velge mellom 17 og 18. I praksis blir det stående og hele tiden veksle (svitsje) mellom verdiene 17 og 18, hvor 18 er et litt høyere lydnivå enn 17. Pansonic mener at denne svitsjingen i en typisk digitalforsterker skjer for tregt, slik at den blir hørbar i form av forvrengning.

Paasonics nye klokkegenerator svitsjer mye raskere mellom de to verdiene, og reduserer dermed denne effekten. Bieffekten er en relativt stor peak (spike) to steder på hver sin side av den gjenskapte sinusbølgen. Men de kommer under det minst hørbare lydnivået, så Panasonic mener dette ikke skal være noe problem, og totalt sett blir lyden bedre.

I tillegg har forsterkeren fått et lengre bufferminne, hvor innsignalet blir bufret og satt skikkelig på plass i tid, før det sendes videre. Dette for å ytterligere redusere jitter.

Bambus og trekull
Høyttalerne i mikroanlegget er også litt spesielle. Her har Panasonics ingeniører eksperimentert med en blanding av bambus og trekull(!) som membranmateriale. Utviklingen av bambusmembraner startet i 2008, da de oppdaget at bambus hadde enkelte egenskaper som var fordelaktige i lydgjengivelse. Dette ble videreutviklet, helt frem til i år, da ingeniørene fant ut at bambusen med fordel kunne blandes med trekull. Japanerne har visstnok studert trekull lenge, og har mye kunnskap rundet materialet. Alle membraner lages i Japan, så folka har mest mulig kontroll.

Skal vi tro høyttaleringeniør Shuhei Yamasaki, har dette vært en vanskelig prosess, men at nå har de klart å utvikle membraner med jevn og lav resonans, med en meget jevn frekvensrespons.

Foruten mye moderne teknologi på innsiden, er både elektronikk og høyttalere huset i solide kabinetter. Elektronikk i aluminium, høyttalere i MDF.

Anlegget har iPod-dokk, CD-spiller og FM/DAB-radio, i tillegg til USB-inngang som leser musikkfiler fra en pinne eller harddisk.

SC-BTT590

SC-BTT590
Blu-ray surroundanlegget SC-BTT590 har fått samme teknologi i forsterkningen som mikroanlegget, men høyttalerne har mer normale elementer. Det som er salgstrikset for dette anlegget, er 3D Cinema Surround, som forsøker å simulere 30.1 surroundlyd fra fem høyttalere og en subwoofer. 25 virtuelle høyttalere, altså. Jaja, japanerne fant jo opp origami-teknikken, hvor man kan ta noe flatt (papir) og brette det til alle former. Så hvorfor ikke? Ærlig talt må jeg si jeg var superskeptisk. Men etter de japanske ingeniørene ga oss en forhåndslytt på PR-byråets hovedkontor, med svitsjing frem og tilbake mellom vanlig surround og 3D Cinemal Surround, må jeg innrømme at lydbildet virket mye mer svevende og sammenhengende med sistnevnte. Dette må uansett testes videre i våre egne lokaler, uten tidspress.

Priser er ikke helt avklart på verken mikroanlegget eller surroundanlegget, men det virker som de begge kommer til å ligge rundt 5.000 kroner.

Det virker ikke som noen storsatsning på lyd å starte i denne enden av prisskalaen. Men, i følge akustisk ingeniør Shuhei Yamasaki:

– Dette årets lydprodukter fra Panasonic er virkelig enestående. Vi er sikre på at verdensmarkedet også vil oppfatte dem sånn. PMX5 er spesiell (BTT590 også). Panasonic vil fortsette å utvikle seriøs hi-fi om PMX5 får suksess i år. Jeg håper virkelig å revitalisere ”Technics”-tiden!

For ordens skyld: Technics var Panasonics high-end-merke fra 1965 til rundt 2000. Platespillere med Technics-merkenavnet ble produsert helt til slutten av 2010.

panasonic.no

Les videre
Exit mobile version