Bye, bye DVD!

2007 var toppåret for salg av fysisk kjøpefilm i Norge, da solgte bransjen totalt ca. 20 millioner enheter. Omsetningen første halvår 2013 er 2,9 millioner enheter.

Etter lanseringen av DVD i Skandinavia i 1998 opplevde kjøpefilmbransjen en vanvittig vekst, tilnærmet et tre som så ut til å vokse inn i himmelen. Film til hjemmebruk gikk fra å være et nisjeprodukt til allemannseie, og i dag har ca. 80 % av husstandene et hjemmekinoanlegg – og ser mer film enn noen gang. Like fullt falt det fysiske filmsalget med hele 45 % siden tilsvarende periode i fjor! Og det til tross for at salget av Blu-ray vokser.

Erik Zmuda i bransjeorganisasjonen Film & Kino uttaler til Nettavisen at den åpenbare årsaken er den eksplosive veksten i strømmingstjenester og nedlasting (lovlig og ulovlig) fra nett. Dermed ser det ut til at WiMP- og Spotify-generasjonen har innhentet også filmmarkedet.

Kjøpefilmmarkedet har falt jevnt og trutt siden toppåret 2007, med en stort stup i 2012 (ca. 25 % ned), og nå, etter at Netflix og HBO har fått fotfeste i Skandinavia kommer altså svalestupet. Likevel ser ikke Zmuda det fysiske formatets umiddelbare død, men gir det enda mange år igjen på markedet. Tross alt forventer bransjen ca. 9,5 millioner solgte enheter i løpet av 2013, men den dagen det amerikanske markedet får en tilsvarende bredbåndsdekning som i Skandinavia er det kroken på døra for fysisk kjøpefilm spår Zmuda.

Les videre
Exit mobile version