Nyhet

Gaming på Mac står overfor en revolusjon

Apples nye verktøy gjør det mulig å kjøre Windows-spill på Apples CPU uten å måtte modifisere spillet først.

En av grunnene til at det finnes så få spill på Mac, er at det er en tidkrevene og komplisert prosess å porte over et spill fra en plattform til en annen. Selv om benytter en spillmotor som er tilgjengelig for begge plattformene for å redusere arbeidsmengden, er det fortsatt mye jobb å kompilere om et spill slik at det fungerer på ny maskinvare med et annet operativsystem.

Les også Endelig en større Macbook Air Apples populære lettvekter hadde et handikap, nemlig den lille skjermen, men nå vokser den til full størrelse.

Men nå har Apple presentert Game Porting Toolkit på utviklerkonferansen WWDC. Det skal visstnok ligne på det Valve gjorde med Proton for å få Windows-spill til å fungere på spillkonsollen Steam Deck, som kjører Linux i stedet for Windows. Det oversetter kommandoer til operativsystemet i sanntid, slik at for eksempel en grafisk instruks til Windows DirectX blir til en instruks til Apples Metal.

Bilde: Apple

Det må først presiseres at verktøyet er ment å for gi utviklere av Windows-spill en rask pekepinn på hvordan spillet deres kjører på Mac. Slik at de kan vurdere om de skal bruke ressurser på å lage en Mac-versjon av spillet.

Les også Den råeste Mac-en noensinne Oppdaterer Mac Studio og Mac Pro med M2 Ultra og opptil 192 GB minne.

Men det er ingenting i veien for at hvem som helst kan prøvekjøre Windows-spillene sine på Mac. Det blir riktignok ikke helt problemfritt. Apples verktøy er basert på kode fra Crossover, som gjorde et stort fremskritt tidligere denne måneden når de kunngjorde støtte for DirectX 12. I et blogginnlegg forklarte de at de har måttet fikse utallige bugs for å få Diablo II Resurrected til å kjøre på Mac. «Vi er nødt til å utvide støtten for ett og ett spill om gangen», sier CodeWeavers.

I got Cyberpunk 2077 running on an M1 MacBook!
by u/isaa6 in macgaming

Men det er allerede mye aktivitet inne på spillforaene, hvor det jobbes iherdig med å få dette til å fungere på en bedre og enklere måte. Om ikke alt for lenge, kommer vi nok til å se et slags grensesnitt som selv nybegynnere vil kunne bruke til å kjøre enkeltspill, selv uten erfaring med programmering.

Spill har også fått uventet oppmerksomhet fra Apple, som med det nye operativsystemet macOS Sonoma faktisk legger til en dedikert spillmodus. I modusen får spillet høyeste prioritet slik at det kjører optimalt, mens AirPods får betydelig mindre forsinkelse, og det samme gjelder for spillkontrollere.

Her finner du mer detaljert informasjon, med flere tekniske detaljer for et utviklerperspektiv.
Les videre
Exit mobile version