Hollywood tar pulsen på publikum

Bokstavelig talt!

(Foto: Produsenten)

Når man i fremtiden leser at en film gir deg hjerteklapp og holder deg på kanten av setet, så kan det hende at det ligger faktiske, kvantiserte målinger bak påstanden. Nå har nemlig Hollywood begynt å ta pulsen på sitt testpublikum!

Les også: And the Oscar goes to: Sweden?

Til prøvevisningen av Oscar-utfordreren ”The Revenant” med Leonardo DiCaprio i hovedrollen (og Kristoffer Joner i en av birollene) utstyrte 20th Century Fox sine 100 testpublikummere med smartarmbånd. Med disse ble det foretatt målinger av blant annet hjerterytme, hudens fuktighet og hørbare gisp. Ut ifra målingene ble det konstatert at filmen hadde fjorten intense øyeblikk som fremkalte økt hjerterytme. Femten scener fremkalte såkalte ”kjemp-eller-flykt” stressreaksjoner, som man kunne se ut fra en kombinasjon av målinger, mens publikummet var nærmest helt urørlig gjennom over halvparten av den over to og en halv timer lange storfilmen. Med andre ord, i følge studioet, ”på kanten av sine seter”.

Kilde: ABC News

(Artikkelfoto: 20th Century Fox)

Les videre
Exit mobile version