Nyhet

– Verre enn å fyllekjøre!

Du har mye tregere reaksjonstid når du bruker bilens berøringsskjerm, enn når du fyllekjører.

infotainment carplay

En bil er ikke lenger bare et kjøretøy. For med sine moderne infotainment-system visker de ut forskjellene mellom fremkomstmiddel og underholdning. Som er grunnen til at også vi i Lyd & Bilde har begynt å skrive om dem.

Men medaljen har en sur bakside, skal vi tro en rapport fra et fersk studium utført av IAM RoadSmart. En frivillig organisasjon innen trafikksikkerhet (tilsvarende her hjemme er Trygg Trafikk).

Les også Hør lyden av BMW i4 her Hans Zimmer har komponert lyden i BMW i4

Det viser seg at de såkalte infotainment-systemene påvirker kjøringen negativt – i markant grad.

Stopplengde, evnen til å holde filen og til å respondere etter situasjoner som oppstår i trafikkbildet, påvirkes alle negativt av bruken av systemer som Android Auto og Apple CarPlay.

Det er ikke veldig ulogisk, hvem av oss har ikke opplevd et par nesten-uhell mens vi trykker på navigasjonsskjermen mens vi kjører? Det er derfor man skal stoppe bilen før man gjør sånt. Men bare det å besvare en innkommende samtale kan være farlig.

Infotainment er verre enn alkohol og kannabis

Det som overrasker er at det å operere infotainment-systemet viser seg å svekke trafikale evner mye mer enn det å kjøre i alkoholpåvirket tilstand. Faktisk fem ganger verre enn å kjøre på den britiske promillegrensen – som er 0,8! Å være kannabis-påvirket er også mindre ille…

Reaksjonstiden i motorveihastigheter økte stopplengden med fire til fem billengder. Gjennomsnittlig! I tillegg fant man ut at sjåfører kunne ha øynene av veien så lenge som 16 sekunder. Som tilsvarer 500 meter i 110 km/t. Å bruke berøringskontrollene resulterte dessuten i dårligere reaksjonstider, enn når man tekster bak rattet.

Ber om nye, konsekvente standarder

“Mens tidligere forskning indikerer at Apple CarPlay og Android Auto yter bedre enn mer tradisjonelle knapper og kontroller, vekker resultatet fra denne ferskeste studien noen seriøse bekymringer om utviklingen og bruken av de seneste infotainment-systemene i kjøretøy. Alt som distraherer sjåførens øyne eller oppmerksomhet fra veien er dårlig nytt for trafikksikkerhet,» sier Neil Greig, lobby- og utviklingsdirektør hos IAM RoadSmart.

“Vi ber nå både industrien og myndighetene om å åpent teste og godkjenne slike systemer, og utvikle konsekvente standarder som oppriktig hjelper med å minimere distraksjoner for sjåførene.»

I mellomtiden er vårt tips å kun bruke skjermen når bilen er stanset. Ellers – bruk stemmekommandoer!

Les videre
Exit mobile version