Nyhet

Microsoft jobber hardt med å gjøre Windows 11 verre

Hvem vil vel ikke ha en Start-meny med reklame for Microsoft-produkter?

I den siste testversjonen av Windows 11, hvor Microsoft prøver ut nye funksjoner og endringer før de rulles ut til alle brukere, har testpilotene lagt merke til noe merkelig i Start-menyen. Det er rett og slett reklame der!

Mer spesifikt er det en funksjon som «oppmuntrer» brukere som er logget på med en lokal bruker til å heller logge inn på nettet. Dette er for å «tipse» om å bruke Microsoft 365, å logge på OneDrive for å få tilgang til filene dine eksternt, eller for å ta backup av filer.

(Illustrasjon: Microsoft)

Microsoft kaller dette for «badging», som kan sammenlignes med å styrke merkevaren sin. Det har imidlertid ikke hindret folk på nettet i å kalle det for «badgering», som betyr å mase. Og det er nok slik det føles. De fleste som ikke logger inn på nettet har sannsynligvis aktivt tatt den beslutningen. Hvis man ikke vil bruke OneDrive, er nok sjansen ganske liten for at man endrer mening bare fordi Start-menyen sier det.

En annen tester har oppdaget at Microsoft ser ut til å ville prøve på nytt med en funksjon som ble droppet rundt nyttår. Nemlig at Start-menyen ikke bare skal inneholde forslag til ofte brukte apper eller nylig åpnede filer, men også forslag til nettsider. Dette høres også veldig likt reklame, og vi må anta at det gjøres etter en analyse av hvilke nettsider man besøker.

Kilde: Techradar

Foto: Microbizmag (Wikimedia, Creative Commons)

 

Les videre
Exit mobile version