Nyhet

Power kjøper 29 svenske Mediamarkt-butikker

Norskeide Power overtar Mediamarkts 29 varehus i Sverige. Med på eiersiden får de den tyske elektronikkgiganten MediaMarktSaturn.

Power er en av de største elektronikk-kjedene i Norden, med netthandel og fysiske varehus i Norge, Finland og Danmark. De siste 5 årene har selskapet også vært til stede i det svenske elektronikkmarkedet – men bare gjennom netthandel. Det blir det en forandring på nå: Til sommeren skal nemlig de 29 MediaMarkt-varehusene i Sverige bli til Power-butikker.

Ronny Blomseth, konsernsjef i POWER International. (Foto: Power)

MediaMarkts varehus i Sverige skal i løpet av 2023 omprofileres og inngå i POWER International AS.

– Dette er et viktig og riktig grep for både Power og MediaMarkt Sverige. Vi utfyller hverandre på flere områder, og begge parter har kompetanse og markedsinnsikt som kan bidra til å øke verdiskapingen i selskapet på kort og lang sikt. Vi mener at dette er en veldig god løsning for selskapene, leverandørene, medarbeiderne og kundene, sier Ronny Blomseth, konsernsjef i Power.

Varehus, kontorlokaler og distribusjonssystemer er også en del av overtagelsen, som forventes gjennomført i løpet av sommeren 2023. Samtidig overtar Power alle kundeforpliktelser og kundegarantier. MediaMarkt vil fremdeles beholde en minoritetsandel på 20 prosent i Power Sverige.

– Power har hele tiden hatt en klar ambisjon om å gå inn i det svenske markedet. Fusjonen med MediaMarkts svenske virksomhet er puslespillbrikken som manglet for å gi oss den tilstedeværelsen vi har siktet mot. Vi sikrer oss varehus med både størrelsen og plasseringen vi ønsket oss, i tillegg til svært dyktige og kompetente medarbeidere som er nøkkelen til å lykkes, sier Ronny Blomseth.

MediaMarkt har 1300 ansatte i Sverige, og hadde i 2022 en omsetning på 5,3 milliarder svenske kroner. Power vil etter oppkjøpet være til stede i Norge, Danmark, Finland og Sverige med totalt 269 varehus.

 

Les videre
Exit mobile version