Nyhet

Dårlig samtalelyd skaper usikkerhet

De fleste er nok enige i at dårlig samtalelyd er frustrerende. Men hvor mye begrenser det oss egentlig?

African teen school student tired from computer holding glasses, fatigued black teenage girl feel tension eyestrain pain rubbing irritated eyes suffer from bad eyesight blurry vision problem concept

Ifølge en svensk undersøkelse utført i Kantar Sifos webpanel i perioden 28.–30. november 2022, kom det frem at to av tre (63 %) svensker synes det er frustrerende å ikke høre hva andre sier i en tale- eller videosamtale. Halvparten (53 %) av svenskene synes det er irriterende å ikke bli hørt selv. Sannsynligvis gjelder de samme tallene i de andre nordiske landene.

Undersøkelsen viser at konsekvensen av dette er at usikkerheten på om man kan bli hørt godt nok fører til at man føler seg begrenset under samtalen, og dermed unngår temaer som ellers føltes helt naturlige. Én av tre (32 %) oppgir at de ville unngå å snakke om noe emosjonelt, mens én av fem ville hoppet over å stille spørsmål i et møte hvis de var usikre på lyden. Spøk ser også ut til å unngås når det er mangel på teknologi, litt over én av fire (27 %) tuller ikke når de er usikre på om de blir hørt eller ikke.

Jobbverden er først og fremst virtuell, og Teams, Zoom og online-plattformer er nå den nye måten for oss å komme i kontakt med hverandre. I disse digitale miljøene er lyden en stor innvirkning på hvordan vi interagerer med hverandre. Med distanse- og hybridarbeid er det viktigere enn noen gang å ha god og pålitelig lyd for å kunne engasjere seg, dele viktig informasjon eller uttrykke seg hver dag. Bedriftsledere og organisasjoner bør gjøre alt de kan for å skape en virtuell arbeidsplass der ansatte kan skape mer menneskelige og autentiske relasjoner med kolleger, og hvor alle kan trives i en verden av hybridarbeid, sier Claus Fonnesbech, Senior Communications Director i Jabra.

Undersøkelsen er gjort på oppdrag av lyd- og videoselskapet Jabra. Nettpanelet er nasjonalt representativt og er rekruttert basert på tilfeldig utvalg. Det er ingen egenrekruttering i Kantar Sifos nettpanel. Totalt ble 1027 personer i alderen 18–79 intervjuet.

Les videre
Exit mobile version