Nyhet

Xpeng G6 får lynrask lading og 600 km rekkevidde

Har spesielt én konkurrent i siktet.

Selv om vi ikke vet prisen ennå er det mye som tyder på at Xpeng G6 har alt som skal til for å bli en bestselger. Den 4,75 meter lange SUV-en, sikter seg rett inn i markedsegmentet som domineres av Tesla Model Y og Volkswagen ID.5 og ID.4.

Xpeng G6 ble lansert på den store bilmessen i Shanghai, som var dominert av kinesiske elbiler, og akkurat denne kan få de som er skeptiske til kinesiske biler, til å konvertere.

Den er nemlig kommet svært langt med avansert teknologi ombord, som 800 Volts arkitektur med chassisintegrert batteriteknologi på Xpengs nye SEPA 2.0-plattform. En fleksibel og svært skalerbar plattform, som også løser ett av problemene mange kinesiske elbiler har hatt.

Foto Xpeng

Nemlig ladehastighet.

Her gir 800V-arkitekturen deg 300 km rekkevidde med bare 10 minutters lynlading, i følge Xpeng, som oppgir rekkevidden tett på 600 km.

Den skal ha en viss grad av selvkjøring, med operativsystemet XNGP, og en ny versjon av ADAS (Advanced Driver Assistance System), og skal med OTA oppdateringer kunne bli helt selvkjørende.

Panoramatak og ventilerte seter

Foto Xpeng

– G6 er en intelligent bil som er skapt takket være Xpengs teknologiske forsprang, og nådeløse jakt på innovasjon som fortsetter å sette nye standarder, sa He Xiaopeng, styreleder og CEO i Xpeng. Han legger til at – vårt mål er å redefinere mobilitetsopplevelser for en bred kundebase takket være strømlinjeformede konfigurasjoner, enestående ytelser, en oppslukende brukeropplevelse og effektivisering av produktforbedringer.

<
>

Den innvendige plassen ser ut til å være på linje med konkurrentene. Akselavstanden på 289 cm forteller oss hvert fall at det bør være god benplass i baksetet.

Xpeng G6 leveres med ratt i nappaskinn og klimaanlegget har luftekanaler man styrer fra 15-tommers skjermen foran. Den kan også leveres med forseter med ventilasjon, varme, elektronisk seteinnstilling med minnefunksjon og velkomstfunksjon som flytter setet for å gi bedre adkomst.

Effekt, bagasjevolum og ytelse, er ukjent, men det vil helt sikkert kommer flere oppdateringer om bilen fram til den er på veiene sommeren 2024.

Motorisert hekkspoiler. Foto Xpeng

 

Les videre
Exit mobile version