Nyhet

Renault Mégane E-TECH neste vår

Romslig, kjapp og god rekkevidde.

Selv kaller de det en Renaulution, men som vi alle vet er ikke Mégane E-TECH den første elektriske Renaulten. Men det er den første på CMF-EV plattformen, som den deler med blant andre Nissan Ariya.

Det betyr også at den kommende Mégane E-TECH ikke blir noen småbil, selv om den stiller i det såkalte C-segmentet, også bare kalt Golf-klassen, men alle vet at det egentlig heter ID.3-klassen nå. Klinger ikke like bra, men det er Volkswagen og ikke vi som bestemmer hva bilene deres skal hete.

Da skjønner alle at Mégane E-TECH retter siktene mot ID.3, og som ammunisjon har den forhjulstrekk med et 60 kWt batteri som kan gi opptil 470 km rekkevidde, 440 liter bagasjerom, og 220 hk som flytter den til hundre på 7.8 sekunder.

Google innvendig

Renault har strukket akselavstanden til 2,7 m sammenlignet med forrige generasjon Mégane, og lover merkbart bedre innvendig plass. Blant annet er man omgitt av resirkulerte materialer.

Der finner man også Google integrert. OpenR Link systemet er nytt og basert på Android Automotive OS.

Fra en stor 12,3» vertikal skjerm i midtkonsollen, får man Google Maps, Play og assistent med talestyring, sånn at man kan be om veibeskrivelser (nærmeste ladestasjon), og styre musikken.

Bak forsetene finner man et flatt gulv og nedfellbare seter, USB-C-porter og en 12 V -kontakt.

Den kan leveres med et anlegg på tilsammen 410 W, med ni kanaler, fordelt på to diskanter på hver siden av dashbordet, to basselementer på sidene, og to i dørpanelene. Mens to diskanter og to basselementerer flankerer baksetepassasjerene. I tillegg er det en subwoofer i bagasjerommet.

Renault planlegger tre utstyrsversjoner, Equilibre, Techno og Iconic, men enda viktigere: de lanserer bilen våren 2022 med to motorvarianter. En på 130 hk, og en på 220 hk, begge med opptil 22 kW lading, og opptil 130 kW hurtiglading.

 

Les videre
Exit mobile version