Porsches nye elbil lader trådløst – 11 kW uten ladekabel

Porsche Cayenne Electric lader trådløst

Porsche Cayenne Electric blir verdens første elbil med 11 kilowatts trådløs lading. Og gjør dermed både ladekabel og ladeboks overflødig.

Porsche Cayenne wireless charging

(Foto: Porsche)

Porsche vil den 19. november vise frem sin første helelektriske Cayenne, og bilen kommer med noe helt nytt: Et trådløst ladesystem, som gjør både ladekabel og ladeboks overflødig. Det heter Porsche Wireless Charging, og ifølge produsenten er de alene om å tilby denne teknologien med så høy effekt.

– Porsche er akkurat nå den eneste bilprodusenten i verden som kan tilby trådløs lading med et innovativt og grundig testet 11-kilowatts-system, sier Christian Holler, leder for ladesystemer hos Porsche.

(Foto: Porsche)

Enkel installasjon i garasjen

Systemet består av to deler: En gulvplate som legges i garasjen eller på parkeringsplassen, og en mottakerenhet montert under bilen bak forakselen. Gulvplaten måler seks centimeter i høyden, 78 centimeter i bredden og 117 centimeter i lengden.

Det spesielle er at alt nødvendig utstyr er integrert i selve gulvplaten. Tidligere løsninger krevde separate komponenter som ladeboks, men her kobles platen rett til strømnettet.

Før første lading må gulvplate og bil «lære hverandre å kjenne» gjennom en engangs-pairing, omtrent som når du kobler telefonen til bilens infotainmentsystem. Dette skaper en tilgangskode som hindrer strømtyveri.

Les også TEST: Porsche Taycan GTS Sport Turismo Pris og ytelse gjør GTS til Porsches kanskje beste Taycan-versjon.
Grønt lys indikerer at du er nært nok. (Foto: Porsche)

Grønt lys når du parkerer

Bortsett fra at ladesystemet krever at bilen kjører med fronten og ikke bakenden inn (det tryggeste er alltid å rygge inn når man parkerer!), virker selve ladingen godt gjennomtenkt. På skjermen i bilen vises et grønt punkt som markerer mottakeren, mens en grønn sirkel viser gulvplaten. Når punktet er innenfor sirkelen, er bilen riktig plassert. Systemet tåler opptil ti centimeters feilparkering uten at det går utover effekten.

Når parkeringsbremsen aktiveres, starter ladingen automatisk. Med 11 kilowatts effekt og 90 prosent virkningsgrad, tilsvarer ladetiden det du får med en vanlig ladeboks med kabel. Avstanden mellom gulvplate og mottaker er mellom 12 og 18 centimeter.

Ladesystemet krever at bilen kjører med fronten og ikke bakenden inn.

Omfattende sikkerhet

Porsche har bygget inn flere sikkerhetssystemer. Mottakerenheden er innstøpt i en skjermplate som hindrer magnetfeltet i å bevege seg oppover mot bilens komponenter. Gulvplaten registrerer fremmede metallgjenstander, mens et bevegelsessensorsystem beskytter kjæledyr eller personer som måtte komme under bilen. Begge systemer varsler føreren eller stanser ladingen umiddelbart.

Teknologien bygger på induksjon, kjent fra blant annet induksjonskomfyrer og trådløs mobilladning. Men å skalere dette opp til bilbruk var ikke bare et spørsmål om å gjøre systemet større. Porsche måtte utvikle en egen løsning.

Vekselstrømmen fra elnettet omgjøres først til likestrøm i gulvplaten, før den konverteres til vekselstrøm med hele 85 kilohertz – altså 85.000 hertz, mot vanlige 50 hertz. Dette sikrer stabil energioverføring selv med ti centimeters feilplassering.

Enn så lenge må du manøvrere deg mot ladeplaten på egenhånd. Det jobbes med en selvkjørende variant. (Foto: Porsche)

Autonom parkering på sikt?

Porsche Wireless Charging blir tilgjengelig som ekstrautstyr til den nye Cayenne Electric. Produsenten jobber også med å kombinere automatisk parkering med trådløs lading. Da skal du kunne parkere bilen foran garasjen, gå fra den og trykke på en knapp. Bilen parkerer seg selv, aktiverer ladingen, og står klar til neste tur – fulladet.

Dette er alt vi vet om den saken. Hvorvidt Cayenne Electric kan oppdateres via programvare til å styre seg selv til ladeplaten, eller om det først blir tilgjengelig i neste generasjon, vet vi ikke på dette tidspunktet.

Den elektriske Cayenne presenteres 19. november, og kan følges direkte i Porsche Newsroom samt på YouTube og LinkedIn.

(Foto: Porsche)
Les videre
Exit mobile version