Nå kommer Ford Mustang Mach-E til Europa

Fords første elbil er en Mustang. Og tidenes kuleste muskelbil kan snart leke seg med de andre elektriske musklene på norske landeveier.

Nå kommer Ford Mustang Mach-E til Europa 1

Snart kan du bestille en fet amerikansk muskel og fortatt ha god klima-samvittighet! Ford lanserte nemlig sin første elbil like før jul, Ford Mustang Mach-E, og nå er den elektriske muskelbilen også klar til Europa, og herunder Norge.

Prisen for Ford Mustang Mach-E begynner på 492.000 kroner med 75 kWh og bakhjulsstrekk, og bilen forventes lansert i Norge i desember 2020. Man kan allerede forhåndsbestille elbilen fra sommeren 2020 med forventet levering i begynnelsen av 2021.

«Ford Motor Company er stolte over å kunne presentere Ford Mustang Mach-E, som slår ned i markedet som et lyn fra klar himmel, likt slik Ford T gjorde det i sin tid,» uttalte virksomhetens formann, Bill Ford, i forbindelse med lanseringen i november.

https://www.youtube.com/watch?v=HcZP4Y7Pk9A

I går blev den europeiske versjonen af Ford Mustang Mach-E vist frem i London. Bilen har blitt tilpasset europeiske standarder og normer, mens oppladning på de norske landeveier vil foregå via Ionity-nettverket.

Ifølge Ford skal man kunne få over 90 kilometer kjøring ut av en oppladning på kun 10 minutter ved 150 kW.

Les også Nyhet: Denne pickupen har rekkevidde på 1000 km! Nikola Badger bruker både hydrogen og batteri. Batteriet alene skal gi 500 km.

Rekkevidde og spesifikasjoner

Ford Mustang Mach-E er basert på en permanent magnetmotor og fås i både bakhjuls- og firhjulsutgaver med enten standard (75,7 kWh) eller utvidet (98,9 kWh) batterirekkevidde. Den bakhjulsdrevne modellen med utvidet batteri har en rekkevidde på opptil 600 km målt etter WLTP-normen (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure).

Den absolutte toppmodellen har fått navn Mach-E GT. Med den får man 465 hestekrefter og et moment på 830 Nm, den akselerer fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder.

Et B&O-lydsystem fås som ekstrautstyr med høyttalere som er innebygd i frontpanelet som flytende lydplanke rett over luftdyserne.

Les videre
Exit mobile version