Nyhet

Stor SUV til hyggelig pris

Kinesiske Maxus Euniq6 er en stor familie-SUV, med bra utstyr og et "gigantisk bagasjerom" - til en meget hyggelig pris.

Maxus Euniq6 left front

Kinesiske Maxus er på hjemmebane best kjent for sine varebiler, men er i ferd med å etablere seg som personbil-merke. Og nå kommer deres elbiler til Norge.

Familie-SUV-en Maxus Euniq6 er med sine drøyt 4,7 meter lengre enn både Volvo XC60, Skoda Enyaq iV80 og Audi Q4 e-tron. Det hevdes et bagasjerom på svimlende 754 liter, riktignok hvis du feller ned baksetene. Med en bakkeklaring på 19 cm er dette definitivt en SUV. Den kommer likevel ikke med firehjulstrekk, her er det forhjulstrekk som gjelder.

Foto: Maxus

Velutstyrt

Bilen har et stort elektrisk panorama soltak, LED-lys hele veien og 18” aluminiumsfelger. Innvendig har bilen «et gjennomført og moderne interiør, med sorte skinnseter og lekre detaljer», i følge pressemeldingen.

Du kan stille innvendig atmosfærelys i 64 ulike farger, bilen har trådløs mobillading, Apple CarPlay innebygd, nøkkelløs kjøring og elektrisk justering av førersetet. Det har 6-veis justering, som betyr opp, ned, frem, tilbake og vinkel på seterygg. Ingen korsryggstøtte eller vinkling av sitteputen.

Les også BYD Tang: Stor og deilig – men … BYD Tang er som skapt for norske veier, med til dels glimrende kjøreegenskaper. Og lydanlegg med Dirac-teknologi. Men den har også noen mangler.

Digitale sikkerhets- og førerassistenter har blitt standard i nye biler, så også i Maxus Euniq6. Adaptiv cruisekontroll er på plass, det samme er 360 graders parkeringskamera, filskiftevarsling, blindsonevarsling, automatisk nødbrems, parkeringssensor både foran og bak, elektronisk stabilitetskontroll (ESP), m.m.

Ingen premium lydanlegg

Det er ingenting i pressemeldingen, eller på det store internettet forøvrig, som tyder på at Euniq6 vil få noe påkostet lydanlegg, eller tilvalg for dette. Forbered deg på en bil med helt standard lyd, uten subwoofer eller senterhøyttaler.

Foto: Maxus

Euniq6: Rekkevidde og lading

Batteriet på 70 kWt netto er ok, men ikke spektakulært på noen måte. Foreløpig anslått rekkevidde er fra 345-465 km, vi går ut ifra at det minste tallet er for langtur på landeveien, mens det største er ved bykjøring. I motsetning til en fossilbil er nemlig en elbil mer drivstoffvennlig i lave hastigheter, og bruker ikke ekstra energi på «tomgang».

Foto: Maxus

Når det kommer til ladeteknologien har kineserne valgt å spare litt. Bilen har en ombordlader på 7,2 kW for hjemmelading, og i likhet med BYD Tang tar den bare én fase, som da må være på 32A. Har du for eksempel 16A 3-fase lader, vil du bare få 3,6 kW og ikke de 11 kW du hadde håpet på.

Hurtiglading skjer med CCS ladestandard, og vi loves at det skal ta 35 minutter å lade fra 30-80 prosent i normaltemperatur. Helt greit, men skal du ha en bil til langturer på over 50 mil vinterstid, bør du planlegge ekstra tid ved laderne.

<
>
Foto: Maxus

Pris og tilgjengelighet

Den norske importøren at bilen gir «max teknologi» for pengene, som for ordens skyld ikke er rare prislappen: bilen koster 370.000 kroner, for den som bestiller bilen før nyttår. Vi loves at bilen da er fullutstyrt, med Exclusive-pakken, som ellers koster 50.000 kroner ekstra. Prisen er med det rundt 100.000 kroner lavere enn en del konkurrenter, som for eksempel Hyundai Ioniq 5.

Maxus Euniq6 er leveringsklar fra mars 2022, men kan forhåndsbestilles nå.

maxus.no

Les videre
Exit mobile version