Nyhet

Lang rekkevidde og masse kraft: Slik blir 2024 Porsche Macan

Porsche har sluppet flere detaljer om den elektriske versjonen av Macan, som ventes på veien i 2024. Det loves over 600 hestekrefter, 100 kWh batteri og lang rekkevidde!

Porsche Macan EV photo Porsche

Testkjøring av elektriske Porsche Macan. Foto: Porsche

Under avdukingen av den nye Formel E-bilen 99X Gen3 forrige uke, avslørte Porsche også flere tekniske spesifikasjoner for den kommende 2024 Macan. I følge avsløringene kan vi blant annet forvente at Macan blir utstyrt med et 100kWh batteri. Det skriver blant andre Autocar.

Høyeffektive batterier

Batteripakken vil deles inn i 12 moduler, og får en annen type batterikjemi enn batteriene i Taycan. Med blant annet silisium i anoden, som gir høyere energitetthet. Og med en ladeeffekt på opptil 270 kW, skal Macan kunne lades fra 5 % til 80 % på bare 25 minutter.

Porsche har ikke gått ut med offisielle tall på rekkevidden enda, men en talsperson for den tyske bilprodusenten skal ha uttalt at Macan vil få vesentlig lengre rekkevidde enn Taycan, som i dag stopper på rundt 500 kilometer WLTP.

Les også Snart lader de 40 mil på 5 minutter Nye batterier blir billigere og bedre, og fjerner all rekkeviddeangst. Og de kommer før du aner det.

Første elbil på Porsches nye PPE-plattform

Macan vil være det første kjøretøyet bygget på Volkswagen-gruppens nye Premium Platform Electric (PPE) med 800v-arkitektur. Plattformen er utviklet i samarbeid med Audi, og vil også tas i bruk på den kommende Q6 e-tron.

Porsche PPE – Premium Platform Electric. (Foto: Porsche)

PPE-plattformen er laget for elektrisk firehjulsdrift, men vil også kunne støtte bakhjulsdrift i fremtiden. Elmotorene som tas i bruk i Macan vil være kraftig fornyet og mer effektive enn Taycan. De yter til sammen opptil 603 hestekrefter (450 kW) og 1001 Nm dreiemoment.

Porsche fokuserer selvfølgelig på å gjøre kjøreegenskapene optimale, blant annet ved hjelp av firehjulsstyring og en fordelaktig vektfordeling. Macan EV får også en ny generasjon av Porsche Active Suspension Management (PASM)-understellet, med økt kjørekomfort og flere justeringsmuligheter. I høyere hastigheter vil bilen senkes for å gi bedre aerodynamikk og redusert forbruk.

Les også 2023 Audi e-tron får lengre rekkevidde - og nytt navn Oppfølgeren til Audi e-tron får lengre rekkevidde, raskere lading og ny design: De første bilene ventes på veien i februar 2023!

Kan trolig velge mellom Bose og Burmester

Porsche har ikke gått ut med detaljerte spesifikasjoner om infotainment i Macan enda, men vi kan nok forvente oss en eller flere touch-skjermer med støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Dagens fossilversjon av Macan kan spekkes med oppgraderte lydsystemer fra Bose eller Burmester, så det er nærliggende å tro at også fremtidens el-versjon får lignende valgmuligheter.

Les også Søt musikk i Cross Turismo Er du på jakt etter en praktisk og komfortabel sportsbil med god lyd til reisen? Da er Taycan Cross Turismo med Burmester-anlegg et glimrende valg.

Kommer i 2024

Porsche regner med å starte produksjon og leveranser av elektriske Macan en gang i løpet av 2024. Flere detaljer og spesifikasjoner vil slippes nærmere lanseringen.

Les videre
Exit mobile version