Amerikanske Lyft og kinesiske Baidu har inngått en avtale om å bringe selvkjørende taxier til europeiske veier allerede neste år. Ifølge en pressemelding fra Lyft starter utplasseringen i Tyskland og Storbritannia, der Baidus elektriske RT6-robotaxier skal kjøre på Lyfts plattform – forutsatt at myndighetene gir grønt lys.
De to selskapene vil utvide gradvis til tusenvis av kjøretøy over hele Europa i årene som følger. Dermed blir konkurransen om det selvkjørende taximarkedet i Europa enda tøffere.
Strategisk oppkjøp åpner døren
Planene kommer like etter at Lyft fullførte oppkjøpet av den tyske mobilitetstjenesten FreeNow for 200 millioner dollar. Avtalen gir Lyft tilgang til drift i ni land og over 180 byer – deres første ekspansjon utenfor Nord-Amerika.
– Vi er begeistret for de langvarige relasjonene FreeNow har med myndighetene. Vi vil ha disse samtalene om hvordan vi gjør dette, sier Jeremy Bird til Reuters, visedirektør for føreropplevelse i Lyft.
Klar ansvarsfordeling
I samarbeidet tar Lyft hånd om plattformen, kundeservice og flåtelogistikk, mens Baidu leverer de selvkjørende bilene og teknisk ekspertise. Dermed konkurrerer Lyft direkte med Uber, som har flere lignende samarbeid rundt om i verden. Også Tesla har meldt seg på i kampen, med sin egen Robotaxi.
Dette er Baidus første kommersielle satsing i Europa. Selskapets Apollo Go-tjeneste har allerede over 1000 kjøretøy i drift på tvers av 15 byer globalt og har gjennomført mer enn 11 millioner turer.
Kampen om selvkjørende taxier tilspisser seg
Britiske myndigheter har framskyndet tidsplanen for robotaxier, og sikter mot de første kommersielle tjenestene med betalende passasjerer innen våren 2026.
Mens Uber allerede har utvidet sin globale satsing på robotaxier gjennom samarbeid med Waymo, Pony.ai, WeRide og Momenta – med planlagt europeisk lansering i 2026 – er Lyfts partnerskap med Baidu et kraftig svar på konkurrentens framstøt.
Pris og tilgjengelighet
De selvkjørende taxiene skal etter planen bli tilgjengelige i Tyskland og Storbritannia fra 2026, med planer om rask utvidelse til flere europeiske land. Priser for tjenesten er ennå ikke offentliggjort.
Kilder: