Nyhet

Kan bli døpt Volkswagen iD.Golf

Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.

Etter en rekordlang produksjonstid av den aldrende folkevognen, bobla, trengte Volkswagen desperat en ny småbil. Den ikoniske bobla var rene antikviteten sammenlignet med hva Ford, Fiat og Renault solgte på begynnelsen av 70-tallet. Den lille Renault 5 som ble lansert i 1972, var den mest populære småbilen på den tiden, og Fiat hadde både første og andreplassen på salgstatistikkene i 1973 med 127 og 128.

I 1974 kom endelig arvtakeren. Giorgetto Giugiaro kunne ikke tegnet noe som skilte seg mer fra den runde bobla, enn den enn første generasjon Golf. Som ble produsert i flere varianter, tredørs, femdørs, etter hver som cabriolet, og den mest ikoniske av den alle: Golf GTI, som ble lansert med 110 hk og en toppfart på 180 km/t i 1975.

Volkswagen Golf generasjon 1. Foto: Volkswagen

Golfen er verdens tredje mest solgte bil – etter Toyota Corolla og Ford F-serie med pickuper, og ble mot slutten også produsert som elbil.

Den elektriske Golfen – e-Golf – er for lengst ut av produksjon og erstattet av Volkswagens bakhjulsdrevne iD.3, og de fleste trodde at det var slutten for elbilutgaven av Golf.

Men det mener ikke Volkwagens nye sjef. Thomas Schäfer fortalte pressen på nylig avholdte LA Auto Show i California, at det var gode muligheter for at Golf-navnet kunne gjenoppstå på en elbil. Schäfer mener at man godt kan kombinere merkevaren ID, som mange assossierer med elektriske biler, og den ikoniske merkevaren Golf er.

– Det ville være galskap å la dem dø, sa Schäfer om Golf og GTI-merket, og fortsatte med å si at de jobber med den fremtidige line-upen og navngivningen av dem. – Vi beholder nok ID-betegnelsen, men samtidig vil de ikoniske modellnavnene fortsette.

– Vi har iD.Buzz, og det funker jo fint.

Volkswagen e-Golf er produsert i over 100.000 eksemplarer. Foto: Volkswagen

 

 

Les videre
Exit mobile version