EU investerer 4,5 milliarder kroner i lynladere

EU-kommisjonen har godkjent finansiering av over 3500 nye hurtigladere i 24 EU-land. Dette er gode nyheter for norske som reiser gjennom Tyskland på bilferie.

EU investerer 4,5 milliarder kroner i lynladere 1

Den 13. november godkjente EUs medlemsstater investeringer på 600 millioner euro – tilsvarende ca. 7 milliarder kroner – til 70 prosjekter for å utvide infrastrukturen for alternative drivstoff. Størstedelen av midlene skal gå til installasjon av hurtigladere langs det såkalte TEN-T-nettverket, som omfatter Europas viktigste transportkorridorer.

Investeringen innebærer at det vil bli installert over 1000 150 kW hurtigladere for vanlige personbiler, mer enn 2000 350 kW-ladere og 586 1000 kW megawatt-ladere for tunge kjøretøy.

Fokus på hovedrutene

For norske elbilister vil forbedringene bli særlig merkbare på de mest trafikkerte strekningene i sør. Motorveinettet ned gjennom Schleswig-Holstein og videre til Hamburg er en del av TEN-T-nettet, der mange av de nye prosjektene vil bli lokalisert. Flere ladenettverk har tidligere hatt utfordringer med lange køer og sprengt kapasitet på disse strekningene, spesielt i feriesesongen.

Les også Guide: Bedre elbil-lading: Slik blir du kvitt rekkeviddeangsten Har du lyst på ny elbil, men føler lading er for komplisert? Redd for å gå tom for strøm? Her er alt du trenger å vite.

Det største enkeltprosjektet går til franske Voltix, som har fått støtte til å installere 288 MW ladeeffekt på 45 steder i flere land. Prosjektet fokuserer først og fremst på tunge kjøretøy, men ifølge EU vil utbyggingen også komme vanlige bilister til gode. Store aktører i Spania, Italia, Nederland og Tyskland mottar også betydelig støtte.

Hydrogen og porter inkludert

I tillegg til ladeinfrastruktur omfatter pakken 38 nye hydrogenstasjoner for personbiler, lastebiler og busser. 16 europeiske flyplasser får støtte til å elektrifisere bakketransportkjøretøyene sine, mens 24 havner får støtte til landstrøm og elektrifisering av servicebiler.

Pengene kommer fra AFIF-programmet (Alternative Fuels Infrastructure Facility), som siden 2021 har delt ut over 2,5 milliarder USD til prosjekter for alternative drivstoff, ifølge EU-kommisjonen. Den planlagte tredje søknadsrunden er avlyst på grunn av oppbrukte midler. Kommisjonen vil vurdere den mulige avkastningen og deretter utarbeide et nytt arbeidsprogram i løpet av de kommende månedene.

Les videre
Exit mobile version