AutoSens 2023: Bedre simuleringer for å få fart på utviklingen av selvkjørende biler

Messe for autonom kjøreteknologi byr på forbedringer innen både maskinvare og programvare. Her er de viktigste fokusområdene.

AutoSens 2023: Bedre simuleringer for å få fart på utviklingen av selvkjørende biler 3

På AutoSens 2023 i Brussel var flere selskaper samlet for å vise publikum og konkurrenter hvordan de jobber med å forbedre løsninger for bilindustrien, innen områder som kunstig intelligens og autonom kjøreteknologi.

Fokuset var særlig på forbedring og utvikling av simuleringsverktøy, som er avgjørende for forskning og utvikling på dette området.

Selskapet rFPro er kjent for å levere realistiske simuleringer til både bil- og motorsportindustrien. På AutoSens presenterte de flere prosjekter som omfatter utvikling av kommersielle simuleringsmetoder for ekstreme scenarioer, for eksempel spesielle bilulykker som det er vanskelig å samle inn data om i virkeligheten. Målet er å simulere nøyaktig hvordan sensorene reagerer. På denne måten kan bilen trenes opp for de unike situasjonene som det normalt ikke fokuseres på.

Foto: Solectrix

Datautfordringer

Moderne løsninger krever enorme mengder data, og jo mer spesifikke situasjoner man ønsker å simulere, desto mindre data er det tilgjengelig. Selskapet Neurocat har derfor bestemt seg for å utvikle et verktøy som er spesielt rettet mot utviklere som mangler de nødvendige værdataene til prosjektene sine. Verktøyet, aidkit, gjør det mulig å supplere videodata med et bredt spekter av simulerte vær- og miljøforhold. På denne måten blir ikke utviklingen en flaskehals dersom en spesifikk type værdata mangler.

Les også Nyhet: Mozilla stempler 25 bilmerker som personvernmareritt på hjul Forskere mener at den største trusselen mot personvernet ditt står parkert i oppkjørselen.

De store aktørene i bransjen mangler riktignok ikke data. Men datamengden medfører lagringskostnader og kostbart utstyr å bruke. IntoPix har derfor arbeidet med en sofistikert komprimeringsstandard som ikke går på bekostning av bildekvaliteten. Resultatet heter JPEG XS og lover kompromissløs bildekvalitet for både fører og maskin. De lett komprimerte dataene skal gi kortere overføringstider og lavere strømforbruk.

Nye typer kameraer

Andre selskaper forsøkte å innovere selve kameraene som brukes i bilene. TRIOPTICS GmbH presenterte en ny standard for kvalitetssikring av kameraer som brukes i biler og forsvarsutstyr. De har utviklet en metode for å kvalitetsteste kameramoduler ved temperaturer mellom -40 °C og +120 °C i et laboratorium. Det er mye billigere, mindre tidkrevende og mer nøyaktig enn testing i den virkelige verden.

Les også Nyhet: WAE Elysia: Lengre rekkevidde fra samme batteri WAE hevder at deres programvare Elysia øker kjørelengden med 20 prosent – uten å redusere ytelsen.

MEMS Drive Inc har derimot utviklet et kamerasystem som sikrer raskere fokusering og høyere bildekvalitet. De kaller det et gjennombrudd, og det unike med systemet er at det er selve sensoren i kameramodulen som beveger seg, ikke et objektiv. Sensoren veier omtrent 100 ganger mindre enn et vanlig objektiv og er derfor mer effektiv å flytte rundt på. Stabiliteten skal også være forbedret, slik at bildene spretter mindre på humpete veier.

Les videre
Exit mobile version