LCD-TV med MiniLED-baklys har på mange måter blitt TCLs varemerke de seneste årene, og C6K/MQLED75K er ment som en innstegsmodell til denne kategorien TV-er. I en prisklasse som vanligvis domineres av relativt enkle kant-LED skjermer, mange av dem også med bare 60 Hz, har TCL nå lykkes med å klemme inn et MiniLED-panel med 144 Hz. Det lyder da nesten for godt til å være sant?
Design og byggekvalitet
Designmessig har TCL valgt en relativt nøktern tilnærming. Rammene rundt skjermen er smale, og de to små føttene gir et stilrent og funksjonelt uttrykk. Det er tydelig at dette er en inngangsmodell, men det spartanske uttrykket betyr ikke at skjermen føles billig.
Antallet dimmingsoner varierer med skjermstørrelsen. På 55-tommeren vi testet sitter det 180 soner, men øker gradvis til 512 soner på den aller største 98-tommers modellen. Sistnevnte modell (98MQLED75K) er blant de mer prisgunstige storskjermene med MiniLED i dag.
Brukervennlighet og finesser
TCL C6K kjører Google TV, som gir et kjent og oversiktlig grensesnitt med enkel tilgang til både nordiske og internasjonale strømmetjenester. TV-en reagerer kjapt på kommandoer, og årets fjernkontroll har fått et mer stramt og moderne design.
Antallet HDMI-innganger teller fire, hvorav to støtter 4K/144 Hz. C6K er også ganske velutstyrt med tanke på gaming. Med VRR, AMD FreeSync Premium, rask spillmodus (ALLM) og Dolby Vision for spill, bør den passe midt i blinken for gamere på budsjett.
Formatstøtten er også god, med både Dolby Vision IQ (med lyssensor), HDR10/10+ og HLG. TCL har også hørt våre tilbakemeldinger og introdusert en nøytral Filmmaker bildemodus på årets modeller.
Bildekvalitet
LCD-skjermer med MiniLED-baklys har noen iboende kvaliteter ved seg, som vi umiddelbart også gjenkjenner på denne budsjettmodellen fra TCL.
Det første inntrykket er at C6K/MQLED75K leverer et imponerende og «blekkaktig» svartnivå. Mørke partier av skjermen er ordentlig kullsvarte, i stedet for å fremstå mørkeblå slik de ofte gjør på kant-LED variantene. Det er en naturlig følge av at lyset kan være helt slukket der det er behov. Men, i noen partier kan det nesten bli i overkant mørkt.
Med for eksempel mørke spillefilmer som The Equalizer, virket noen av de mørkeste detaljene å gå tapt– såkalt black crush. Her hadde MQLED75K en tendens til å viske ut noen av de mørkeste gråtonene, men de kom bedre frem på de dyrere TCL-modellene.
Fargegjengivelsen fra TCL C6K er riktig flott – både sterk og godt nyansert. Bevegelsene er glatte og sømløse, takket være en effektiv interpolering og bevegelsesutjevning, men bildet på C6K var ikke like superglatt som på de to storebrødrene, og kanskje spesielt C7K/MQLED85K.
TCL-skjermen klarer på det meste cirka 980 nits i et 10 % vindu, men da må vi opp på den vanlige standard bildemodusen. I den mer fargenøytrale Filmmaker modusen klokker den inn cirka 770 nits. Det er likevel respektable lysstyrker og langt over det du kan forvente fra mer konvensjonelle LCD-skjermer. I tillegg klarer C6K/MQLED75K cirka 580 nits når hele skjermarealet er tent, hvilket tilsier at den har tilstrekkelig lysstyrke også når man ser sport med mye hvitt i seg på dagtid. Ikke rart at TCL vinkler seg selv som en sponsor til vinter-OL i starten av 2026!
Lydkvalitet
På lydsiden kan C6K skilte med et 2.1 høyttalersystem med stereo høyttalere og en ekstra bassenhet. Lyden er signert Onkyo på denne utgaven. Lyden i praksis er tydelig og ren, med god klarhet i stemmegjengivelsen. Musikk og lydeffekter kommer godt frem med grei fylde i bassen.
Selve lydbildet er imidlertid ikke spesielt stort, og du kan glemme å få noen særlig surround-følelse. Systemet støtter lydprosessering i form av Dolby Atmos og DTS:X, men du bør nok ha en separat lydplanke for å få særlig glede av det, gitt at de innebygde høyttalerne er ganske få.