Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Lyngdorf RoomPerfect

Banebrytende lyd

Et stereoanlegg til 100 000 kroner skal gjøre det meste riktig, men du skal lete lenge etter et som gjør mindre feil enn Lyngdorfs RoomPerfect-system.

Skrevet av / 05.05.08 - 18:00
Lyngdorf RoomPerfect
Audun Hage

En av de største utfordringene ved å lage god hi-fi, er å få sakene til å låte bra i rommet det skal stå. Du kan ha verdens beste CD-spiller, den feteste elektronikken og de råeste høyttalerne som penger kan kjøpe, men om de ikke spiller på lag med lytterommet ditt, blir resultatet sjelden magisk!

Siden ingen lytterom er helt like, er hi-fi-produsentene nødt til å finne en gyllen middelvei som vil låte ok i flest mulig rom. Denne tilpasningen kan dessverre også bety kompromisser i forhold til den «perfekte lyden». Ikke engang de smarteste høyttalerprodusentene kan spå nøyaktig hvordan høyttalerne vil låte hjemme hos deg, eller hvordan du ønsker å plassere dem. Som oftest vet de heller ikke hvilken forsterker og CD-spiller du skal bruke. Alt dette taler for et komplett anlegg som kan skreddersys til akkurat ditt rom, og det er her Lyngdorfs RoomPerfect-system kommer inn.

Perfekt lyd?
RoomPerfect-systemet lover perfekt lyd i et hvilket som helst rom – store ord, selv for et anlegg til 100 000 kroner. Men neppe helt tomme ord. Faktisk er dette blant de mest avanserte stereoanleggene vi har testet. Det komplette systemet består av CD-spiller, to forsterkere og en todelt høyttalerløsning, hvor musikksignalet kjøres digitalt rett fra CD-spilleren og inn i forsterkeren. Sist, men ikke minst, har anlegget et patentert romkorreksjon-system som tilpasser lyden til rommet ditt.

Ingen av disse teknikkene er revolusjonerende hver for seg, men det er første gang vi tester et komplett system hvor alt er tatt i bruk. Lyngdorf-systemet kan måle hvilken innvirkning lytterommet ditt har på lydgjengivelsen, og tilpasse lyden etter forholdene, slik at rommets negative innvirkning reduseres.

TDAI2200-forsterkeren med RoomPerfect kan utmerket godt brukes sammen med dine eksisterende høyttalere, men Lyngdorf har tillegg utviklet sine egne høyttalere som kan dra optimal nytte av fordelene med romkorreksjon. Den todelte løsningen gjør at høyttalerne kan plasseres der det måtte passe best, og gjerne helt inntil veggen. Dette pleier vanligvis å fremkalle en hel del ulumskheter, slik som ujevn forsterking av bassfrekvensene. Ved hjelp av romkorreksjon går det imidlertid an å snu dette til noe positivt.

Oppsett
I motsetning til tidligere Lyn-gdorf-systemer kan RoomPerfect brukes uten å kobles til en pc. Alt går mer eller mindre automatisk, og det eneste du trenger å gjøre er å koble til mikrofonen, sette den i lytteposisjon og trykke deg gjennom menyen som vises i displayet på forsterkeren. Du kan gjøre så mange målinger du vil – først en måling midt i «smørøyet», etterfulgt av flere målinger rundt om i rommet. Jo flere målinger som utføres, jo mer lærer systemet om akustikken i rommet ditt, og kan gjøre en mer nøyaktig tilpasning. Forsterkeren forteller deg selv hvor mye den vet (% Room Knowledge) i displayet, og du kan også se i hvor stor grad lyden er korrigert. Det behøver ikke ta mer enn 10–20 minutter før anlegget er ferdig justert. Da står du fritt til å velge mellom «Focus»-innstillingen som er perfekt kalibrert for lytteposisjon (opptil 7 ulike), eller «Global»-innstillingen som er en mer generell innstilling for hele rommet. Lyngdorf har også lagt inn flere ferdigprogrammerte equalizer-innstillinger (Voicing) som kan benyttes for jus-tere klangbalansen etter smak og behag.

Lydkvalitet
I teorien skal dette anlegget gi perfekt lyd i selv de mest kranglete rom. Å koble det opp i Lyd & Bildes godt dempede testlokaler var derfor ikke like interessant som å prøve det hjemme i min egen leilighet, hvor de akustiske utfordringene er mer fremtredende. Formen på stua gjør det vanskelig å plassere høyttalerne optimalt, og nakne gipsflater bidrar til en noe «hard» lydkarakter med mye refleksjoner. Tøffe omgivelser for ethvert hi-fi-anlegg!

Lyden av Lyngdorf i kalibrert form bringer med seg mange aha-opplevelser. Ved første gjennomlytting kan det nesten virke som om noe mangler. Bassgitaren låter kanskje ikke like fett som den pleide, og vokalene kan virke slankere. Det blir liksom ikke like mye ”sprut” i musikken som man er vant til. Men mindre av noe kan også være en god ting!

Etter hvert som man blir bedre kjent med Lyngdorf-lyden, merker man at det ikke skorter på dynamikk og trøkk, men at det snarere er farging og forvrengning som glimrer med sitt fravær. Dette kan ha en dramatisk innvirkning på hvordan ulike musikkopptak oppleves. Ta for eksempel klassisk musikk, som sannsynligvis er noe av det mest krevende materialet du kan be et musikkanlegg om å gjengi. Her er Lyngdorf virkelig i sitt ess. På velproduserte innspillinger som Gustav Holsts ”The Planets”, antar lydbildet enorme proporsjoner, med en formidabel gjengivelse av alle instrumentenes klangfarger. Og for en dynamikk! Selv de største kraftutfoldelsene til orkesteret klinger friskt uten at anlegget legger på bremsene.

Øredøvende stillhet
Det er ikke bare i de kraftige partiene at Lyngdorf briljerer – stillheten i pausene er faktisk minst like imponerende. Måten musikken dør hen på gir en klar fornemmelse av konsertsalens størrelse. Jeg skal ikke påstå at det er akkurat som å sitte der, men du har i hvert fall en fot innenfor . Lyngdorf gjør også en fremragende jobb på mindre dramatiske verker, slik som Ryan Adams’ Cold Roses eller Nils Lofgrens live-album. Strenger og vokal gjengis krystallklart, og hver enkelt tone står klart ut fra den forrige. Pinlig nøyaktig er bare fornavnet.

Avslørende
Lyngdorf-systemet må samtidig betegnes som temmelig nådeløst når det gjelder mindre gode opptak. Når vi beveger seg oss i retning av mer synthbasert, basstung musikk som hiphop og R’n’B, oppleves lyden som en smule standhaftig og behersket.

Lettfattede pop- og rocklåter kan også virke litt tynne og spinkle, sammenlignet med den mer utagerende lyden som kjennetegner lyden fra for eksempel Denon eller Densen. Bevares, bassgjengivelsen har en nesten perfekt fylde og strekker seg helt i kjelleren, men gir kanskje ikke helt det drivet man hadde forventet.

Det er ikke nødvendigvis slik at alle typer musikk låter best med superkorrekt frekvensgang. I slike tilfeller er det greit å bruke de innebygde equalizer-valgene i TDAI2200  til å sette litt mer farge på tilværelsen. I mitt lytterom opplevde jeg faktisk at lyden ble generelt best og mest ”naturlig” med romkorreksjonen i Global-innstilling, og equalizeren satt til Music 1 som gir en liten heving i mellomtoneregisteret.

Lyden er da fortsatt svært nøytral og nøyaktig, men litt mer rund, fyldig og lettflytende enn i Focus-modus. Det beste av alt er at du da kan bevege deg rundt i rommet uten at lydbildet forandrer karakter nevneverdig. Etter litt prøving fram og tilbake valgte jeg å la forsterkeren stå fast med disse innstillingene.

Glimrende høyttalere
Lyngdorf har gradvis gått vekk fra å korrigere lyden i fronthøyttalerne like mye som før. Det er hovedsakelig mindre justeringer i nivå som gjøres, og mesteparten av korreksjonen foregår i bassområdet, siden det er her rommet har størst innvirkning. Men det er også for at hovedhøyttalerne skal kunne bevare sin innbakte lydsignatur.

I tilfellet med Lyngdorfs egne høyttalere skal du imidlertid lete lenge etter noen særegen lydkarakter. Da leverer dette anlegget noe av den reneste og mest nøytrale lyden jeg har hørt. Dipol-høyttalerne DP-1 har en helt spesiell evne til å forsvinne i lydbildet, og etterlater seg en klokkeren mellomtone som får frem hver minste detalj i lydmiksen. Diskanten er av det finkornede slaget som ikke stikker seg ut for mye med mindre det er påkrevd, og den blir aldri ubehagelig å høre på. I stedet bidrar den til en utrolig krisp og luftig gjengivelse av blåsere, trommevisper og strengeinstrumenter.

På tross av alt dette ligger den største styrken til Lyngdorf-systemet definitivt i bassområdet. Aldri før har jeg opplevd en så fjærlett og kjapp, men samtidig bunnsolid og slagkraftig bass hjemme i stua, som fra de romkorrigerte BW-1-subwooferne. Bassområdet er kjemisk renset for «boom», resonanser og annet «grums» som kan maskere tonene fra kontrabass og andre instrumenter. Og de går dypt nok til å gjengi de laveste tonene fra kirkeorgelet uten problemer. BW-1-subwooferne mangler litt av det rå skyvet vi kjenner fra virkelig store basselementer, men på den annen side er de utrolig presise, uten tegn til forvrengning eller andre uhumskheter selv når lyttingen foregår på naboplagende nivåer. De verste bassfanatikerne vil nok likevel foretrekke Lyngdorfs større subwoofere, W-210, som er beregnet på hjørneplassering.

Konkurrenter
Du kan kjøpe svært mye fin hi-fi til 100 000 kroner. Et komplett Linn-system, et lekkert oppsett fra Classé og B & W, utsøkt design fra Densen og Audiovector – the list goes on. Alle disse oppsettene vil nesten garantert låte bedre enn hva naboen har hjemme i stua, men ingen av dem kan vise til like frisk nytenkning som Lyngdorf. Vi tror de som vil tiltales mest av Lyngdorf-produktene er de som ønsker seg et topp moderne, fleksibelt og plasseringsvennlig anlegg med mest mulig nøyaktig lyd.Det koster riktignok flesk, men heldigvis er det fullt mulig å bygge ut anlegget over tid. Du kan begynne med forsterkeren sammen med dine eksisterende høyttalere og CD-spiller, og sannsynligvis oppleve et stort løft i lydkvalitet.

Deretter er det bare å legge til separate subwoofere, bassforsterker og bedre signalkilde etter hvert som lommeboka tillater det.

Konklusjon
Lyngdorf gir en smak av fremtidens lyd med RoomPerfect-systemet – et musikkanlegg som virkelig kan sies å spille på lag med lytterommet, og som på sitt beste kan måle seg med dobbelt så dyre anlegg. Det er ikke dermed sagt at lyden er perfekt – mange vil nok fortsatt foretrekke lyden fra et mer tradisjonelt stereoanlegg. Lyngdorf-anlegget er nemlig skremmende ærlig, og man må derfor være forberedt på både oppturer og nedturer i musikksamlingen. Men flest oppturer!

Lyd & Bilde mener

Ekstrem presisjon Heftig bass Meget avslørende, på godt og vondt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Scroll to Top