Når norske Sigberg Audio lanserer sin første rene gulvhøyttaler, er det med spennende løsninger. Saranna kombinerer kardioide mellomtonekonstruksjon, strategisk plasserte basselementer og et stort koaksialelement i front.
Prislappen på 250 000 kroner plasserer Saranna i det øvre sjiktet. Men dette er aktive høyttalere med innebygd DSP og tre EQ-profiler. Sammenlignet med passive høyttalere i samme prisklasse må forsterker også regnes inn i prisen, som lett legger på ytterligere 100 000 kroner.
Kardioide og koaksial
Ventilene på sidene av koaksialelementet er ikke vanlige bassrefleksporter, men del av en kardioide mellomtonekonstruksjon som reduserer energien mot sidevegger og bakvegg. Resultatet er mindre romindusert støy i det kritiske mellomtoneområdet mellom 130 Hz og 1 kHz.
Det 8-tommers koaksialelementet gjengir bass og mellomtone, med hornladet kompresjonsdiskant i midten. Dette gir en ekte punktkilde med presis stereoplassering og faseriktig lyd.
Bass fra baksiden
Baksiden skjuler to 8-tommers basselementer med en lang slaglengde på 24 mm. Kombinert med anbefalt plassering bare 10-20 cm fra veggen kobles bassen bedre til bakveggen og rommet, som gir en naturlig forsterkning i bassområdet. Portene er tunet lavt, med stor åpning for å unngå portlyder. Resultatet er en bassrespons helt ned til 20 Hz i et typisk rom.
Aktiv elektronikk og DSP
Hver høyttaler huser tre Hypex nCore klasse D-forsterkere med 600 watt total effekt. Den innebygde DSP-en håndterer delefiltre, tidsjustering og tre forhåndsinnstilte EQ-profiler: Referanse (nøytral), Stort rom/Film (+2 dB bass), og Lite rom (-2 dB bass).
Ønsker du mer kontroll, finnes ni-bånds parametrisk EQ via USB og Hypex Filter Designer (kun Windows). Sigberg anbefaler å kun bruke EQ til å redusere romresonanser.
Høyttalerne har innganger for analoge signaler (XLR, RCA) og digitale (optisk, koaksial/SPDIF, AES/EBU), alle med gjennomgangskontakter for sammenkobling av flere høyttalere.
Lyden av Sigberg Saranna
Den kardioide designen gir mellomtonen et fokusert, intimt nærvær. På Nathaniel Rateliffs All Or Nothing plasseres hans raspende stemme rett foran meg. På Ane Bruns All My Tears er gitarens og vokalens samspill magisk – hvert strengegitaranslag har klangstrukturene intakt.
Diskanten er superkrisp uten å bli skarp. På Auroras A Potion For Love får man både knivskarpe detaljer og luftig eterisk kvalitet. Koaksialelementet sørger for at alt henger perfekt sammen i fase.
På A Little Shy med Marie Noreger og Nedja Bozaida får man funky, hardtslående bass og vakre vokaler med imponerende kontroll. Dynamikken er ekstrem, spesielt i mellomtonen.
De bakmonterte basselementene gir distinkt og dyp bass uten resonans eller buldring. Hvis noe savnes, er det mer slagkraft i bassen – litt blafring i buksebeina.
Saranna forsvinner helt. Lyden kommer ikke fra høyttalerne, men fra et orkester mellom og bak dem. Det låter som en virtuell senterkanal hvor vokaler og enkeltinstrumenter ligger mesteparten av tiden, mens klangen breder seg utover på sidene.
Klassisk musikk, som Araia: La forza dell’amore e dell’odio fra Cecilia Bartolis liveutgivelse St. Petersburg, viser høyttalerens evne til å plassere akustiske instrumenter naturlig i rommet med klarhet og romklang.
Brutalt ærlig
Saranna er så ærlig at dårlige innspillinger blir smertelig tydelige. Flate, overdrevent komprimerte produksjoner som You Know My Name av Chris Cornell eller Magic av Bruce Springsteen er nesten ikke til å holde ut. Høyttalerne avslører så nådeløst hva som er galt at man automatisk søker seg mot bedre innspillinger.
Med subwoofer
Selv om Saranna spiller ned til 20 Hz, er det med begrenset slagkraft. Testet med Dali V-16 F ble resultatet derimot spektakulært. Saranna integreres perfekt med subwoofer, takket være lineær bassrespons.
På gammel hip-hop – Dr. Dre, Snoop Dogg – ble opplevelsen noe av det heftigste jeg har hørt. Et stort orkester fra et storslagent filmspor blir så til de grader fysisk, at gåsehuden kryper nedover ryggen!
Den eminente mellomtonen fra Saranna kombinert med monstrøs bass fra Dali skapte en totalopplevelse som får selv Focal Diva Utopia til å blekne. Men subben er ingen nødvendighet. Saranna fungerer utmerket alene.
Konkurrenter
Sammenlignbare passive gulvhøyttalere som KEF Reference 3 Meta eller Focal Kanta No2 krever i tillegg en forsterker som fort skyver totalen over Sarannas prislapp. Passive høyttalere har dessuten delefiltre som struper dempefaktor – noe Saranna unngår med aktive delefiltre.
Focal Diva Utopia har mer brutal slagkraft, men koble en subwoofer til Saranna og argumentet forsvinner. Andre aktive alternativer som System Audio Silverback eller Dynaudio Focus 50 mangler Sarannas krystallklare mellomtone og punktkilde-presisjon.
Hvem er Saranna for?
Saranna passer for lyttere som verdsetter nøytral lydkarakter full av dynamikk. Høyttalerne håndterer variert musikk – fra klassisk til hip-hop – med samme dynamikk. De krever ikke mye plass og er enkle å plassere takket være EQ-mulighetene.
Høyttalerne er derimot ikke for deg som ønsker bling-faktor eller skal fylle enorme festlokaler. Legg til en subwoofer, og saken er snudd på hodet.
