Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

Skrevet av / 06.03.19 - 17:00
Audiovector QR5
Geir Gråbein Nordby

Det er et par år siden jeg testet Audiovectors rimeligste gulvhøyttaler QR3, som overrasket med en uanstrengt og leken spillestil, kombinert med mer luft og oppløsning enn de fleste. Til under 20.000 kroner er de tett på et varp, spesielt siden de kan et par ting den dyrere SR 3 Super ikke kan. Krispheten i de luftigste lagene får du bare med bånddiskant, og selv om den som sitter i QR-serien er enklere enn den i SR-serienes Avantgarde-modeller så er den meget god.

Fabrikkbesøk: Audiovector – håndlaget lidenskap

Treveis

Der du med SR-seriene kan kjøpe en rimelig versjon og oppgradere den senere med dyrere og bedre komponenter, er du låst med QR. Men QR3 låt bra på alle måter, det eneste den egentlig manglet var energi i den dypeste bassen. Derfor stiller jeg store forventninger til den nye storebroren QR5.

QR5 er større enn QR3. Dette er en ekte treveis høyttaler, hvor den 6-tommers mellomtonen – montert over to like store basselementer – sitter i sitt eget asymmetriske kammer. Dette for å redusere forvrengning.

Under bånddiskanten sitter en 6-tommers mellomtone, montert i sitt eget asymmetriske kammer. Foto: Audiovector

Laget i Danmark

Som alle høyttalere fra Audiovector er QR-serien utviklet og satt sammen i Danmark. Selv om komponentene er i rimeligere utførelse enn SR-serien, er det velskapte kabinetter, med avrundede kanter. Vårt testeksemplar er hvitt, og jeg liker at den er ganske matt i stedet for den pianoblanke hvitfargen man får de dyrere seriene i.

Slik får du bedre lyd fra rommet

Ikke for tjukke kabinetter

Kabinettet er ikke det tjukkeste og tyngste i sin klasse. Men de er avstivet og fôret med blygummi «på strategisk riktige steder». Og i stedet for å bruke MDF har Audiovector valgt HDF (high density fiberboard) som materiale, som gir større masse og stivhet.

Bånddiskant

I likhet med lillebror QR3 bruker QR5 en trekkspillformet Air Motion Transformer bånddiskant i romfarts-aluminium. Diskantmembranen på QR5 har større flate, som burde bety høyere effektivitet, økt dynamisk toleranse, og lavere forvrengning. Foran diskanten sitter et maskenett belagt i rosagull, for å kontrollere spredningen av overtoner og dempe harde s-er og andre sibilanter.

QR5 bruker en trekkspillformet Air Motion Transformer bånddiskant i romfarts-aluminium. Foto: Audiovector

Der hvor øvrige elementer har ferritt-keramiske magneter, bruker diskantene neodym. Et dobbeltkammer skal dessuten sikre lav kompresjon.

Test: Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 – high-end gjort riktig

Følsomheten på QR5 er hele 91 dB, som betyr at den klarer seg med en middels kraftig forsterker. Den totale prislappen på anlegget kan dermed bli ganske hyggelig. Den strekker seg også dypt ned i bassen, oppgitt ned til 25 Hz (-6 dB).

Stramt, luftig, deilig

Jeg starter ofte med piano for å få en følelse av klangstruktur, attakk og rom. Bluebird av Alexis Ffrench er fin, hvor strykere også etter hvert kommer inn.

Med Hegel H590 til å drive høyttalerne og Roon som lydkilde er det en imponerende tonestruktur man bevitner. Jeg legger merke til snerten i hver tangent, samtidig som overtonene brer seg luftig utover i rommet og tegner opp et stort og stødig lydbilde. Fundamentet i bunnen er solid, du snakker om bra førsteinntrykk! Når strykerne kommer inn, finner de sine respektive plasser i lydbildet, uten å krangle om rommet.

Men også når vi skalerer ned til den rimeligere H190 bevares inntrykket. Nattasangen Bya Bya sunget a capella av Solveig Slettahjell har en enorm klang, hvor hver nerve fanges opp av den nærplasserte mikrofonen og strømmer uanstrengt og nærmest magisk ut av høyttalerne. Dette er fabelaktig, og vitner om et par høyttalere som både er musikalske og samtidig ærlige nok til å skildre sannheten som ligger på opptaket.

Rock

Jeg ville aldri betalt tretti tusen kroner for et par gulvhøyttalere som ikke kan spille rock. Inn i spillelisten kommer progmetalbandet Opeth med den heftige Eternal Rains Will Come. Og her skjer det ting! Elgitarer, keyboard og avansert trommespill er fremtredende. Det smeller fra seg med raske skifter, i et rytmisk og heftig samspill. Lekne cymbaler klinger deilig og luftig. Man kan formelig se for seg skinnet fra de blankpolerte messingcymbalene. Og QR5 kan spille høyt!

Det er ikke ofte jeg hører Opeth med så god lyd, og man blir minnet på at hard musikk også fortjener å gjengis med detaljene intakt.

Raw Surface sammenlignet

Så bra som dette låter er jeg meget spent på hvor mye man faktisk blir frarøvet i forhold til dyrere høyttalere. Og hvilken bedre sammenligning, enn med Audiovectors egen toppmodell i sin SR3-serie – den fire ganger dyrere Arreté Raw Surface?

De to høyttalerne har flere likheter enn forskjeller. For det første er klangsignaturen så å si identisk. Den er nøytral, med en mer aksentuert diskant enn enkelte andre høyttalere. Men uten å oppleves som lys. Sonus Faber Olympica III er for øvrig et eksempel på en mer mellomtonefokusert høyttaler med en mørkere klangbalanse.

Flere klanglag

Raw Surface strammer opp lyden enda mer og får frem enda noen flere klanglag – spesielt i overtoneområdet kommer flere klangstrukturer frem, og instrumentene står enda mer fjellstøtt og fokusert i rommet. Men dette er på detaljnivå, for QR5 gjør veldig mye av det samme. Lydbildet er stort, luftig og tredimensjonalt. Bassen hamrer bra fra seg, det hele er stramt, detaljert og musikalsk. Og QR5 er et lite hakk mer følsomme. Som gjør at du kan klare det med en 70-wattes forsterker der SR3 roper etter 100.

Du kan også klare deg med mindre, jeg ser for meg at Naim Uniti Atom kan være et svært spennende valg sammen med disse høyttalerne. Om du da ikke foretrekker det gigantiske, varme lydbildet du får av Denon PMA-2500NE eller den superstramme lyden Hegel Röst gir.

En enkel høyttalerterminal skiller seg fra SR-serienes triple-wire-terminaler. Foto: Audiovector

Konklusjon

Audiovector QR5 er den største – og beste – høyttaleren i deres rimeligste serie. En ekte treveis modell, større enn den populære SR3 i alle sine varianter.

Bassen er stødig og slår hardt når den skal. Lydbildet er ytterst sammenhengende, fra topp til bunn, med sangstemmer og instrumenter som virkelig skinner i mellomtoneområdet.

QR5 er like ærlig som den er musikalsk, og har du ikke råd til SR3 i en av sine bånddiskant-versjoner, kan du trygt legge pengene i denne. En fabelaktig høyttaler, som er mindre kravstor til forsterker enn mange andre i sin klasse. Anbefales!

picture5 picture6 picture7
<
>
Ønsker du et mer tradisjonelt utseende, kan mørk valnøtt være tingen. Foto: Audiovector
Karakter
Audiovector QR5
Premium

Lyd & Bilde mener

Lydbildet er åpent, stort og dynamisk. Bare hør de overtonene! De lettdrevne høyttalerne kan også slå fra seg. Fint lite.

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Vi trodde de var dyrere

De låter like godt som de ser ut

Trådløs retrohøyttaler

Sier ikke noe forstyrrende

Bærbart retro-blinkskudd

Topplyd på budsjett

Spilledåsen

Trådløse gullpokaler

Er dette Samsungs «Sonos-killer»?

Klassens beste kompakthøyttaler

Stor lyd – men vi savner noe

Vi tester rimelige lydplanker

Scroll to Top