Argon Soul 3 skiller seg ut i testen ved å være den eneste modellen uten aktiv støydemping. I stedet har man satset på kodekstøtte for både AAC og aptX, som teoretisk sett bør gi bedre lydkvalitet til både iPhone og Android-enheter. Når den i tillegg legger seg i øvre prissjikt i denne testen, forventer vi en merkbart bedre lydopplevelse.
Designen er ganske tradisjonell med en fysisk av/på-knapp og volumkontroll. Komforten er god, men Soul 3 sitter noe løsere på hodet enn både Creative og Sudio K2. Beveger du hodet raskt, kan de gli ut av posisjon. Putene er myke og fine, men hodetelefonen har en tendens til å «klikke litt i plasten» når du beveger deg.
Lyden av Argon Soul 3
Argon Soul 3 har fyldig bass og luftigere diskant enn modellene fra både Creative og Sudio. Men det mest påfallende er mellomtonen, som er veldig tynn. Dette er problematisk, spesielt for vokal. Sangstemmer kommer ikke skikkelig ut av lydbildet, og fokus flyttes ned i bassområdet. Det kan selvsagt være heftig på enkelte stemmer, men når Aurora låter som Grace Jones, blir det for mye.
Rytmisk musikk som rap og pop funker, med flott driv. Men stemmer og akustiske instrumenter fortjener mer klang og altså en mer fremtredende mellomtone. En flamencogitar eller fiolin låter ganske dødt i mellomtoneområdet.
Men også tøffe elgitarer kommer litt til kort. Industrial metal som Nine Inch Nails er avhengig av at gitarene kommer skikkelig fram, noe de ikke gjør gjennom Soul 3.
Når det kommer til talekvalitet gjennom mobilsamtaler, er denne gjennomsnittlig – litt lukket, og med mer bakgrunnsstøy enn Creative. Det funker, men ingen vil takke deg for klar og tydelig tale.