Sonys nye hjemmekinoprojektor koster 83.000 kroner. Den lover 2200 lumen lysstyrke, ekte 4K-oppløsning og en helt ny XR-prosessor som endelig skal løse HDR-problemene tidligere modeller har slitt med. Men holder den det den lover?
Teknologien bak
Sony Bravia Projector 7, også kjent som VPL-XW5100ES, bruker Sonys SXRD-teknologi med ekte 4K-paneloppløsning på 4096 x 2160 piksler. Sammen med påkostet optikk (Advanced Crisp Focus) loves vi en knivskarp bildegjengivelse. De innerste linseelementene er i glass, de ytterste i plast. Sony mener dette gir mer unisont lys enn om hele linsen var i glass.
Som forgjengeren bruker Projector 7 blå laser som lyskilde. 2200 lumen i lysstyrke er solid for en hjemmekinoprojektor med et svartnivå i denne klassen. Laseren er fri for kvikksølv og har en forventet levetid på 20.000 timer uten vedlikehold.
Den nye XR-prosessoren
For første gang bruker nå XR-prosessoren dynamisk tone mapping for HDR-gjengivelse, såkalt XR Deep Black for dypere svartnivå, og skarpere 4K-oppskalering med XR Clear Image. Den dekker 95% av DCI-P3 fargerommet, så her lover det bra for spektakulære farger. Sony har kalibrert bildeparameterne for å matche deres profesjonelle referansemonitorer.
Gamere vil sette pris på at de to HDMI 2.1-portene støtter 4K/120Hz med bare 12 millisekunders forsinkelse. Auto Low Latency Mode sørger for at projektoren automatisk går i spillmodus når en konsoll kobles til.
Stillegående
Med sine 13 kilo er Sony Bravia Projector 7 kompakt for å være en ekte 4K-projektor. Støynivået på bare 24 dB gjør at du kan høre en knappenål falle.
I motsetning til JVC DLA-NZ500 mangler Sony motorisert optikk. All linsejustering er manuell. Dette sparer penger, men gjør installasjon mer tungvint. Manuell linseforskyvning kan gjøres med opptil ±71% vertikalt og ±25% horisontalt.
Projektoren har ikke linseminne for å veksle mellom ulike optikkinnstillinger. Men Sony har en digital løsning: Aspect Ratio Scaling lar deg skalere 16:9-innhold til å passe et cinemascope-lerret. Kompromisset er en reduksjon i pikseloppløsning.
I møte med kinoklassikeren
For å teste tok jeg med projektoren til AVShop i Oslo, som har en bekmørk kino med to identiske lerret. Gorm Sørensen fra AVShop har kalibrert begge projektorene.
Testmaterialet veksler mellom Gemini Man i 4K 60 Hz, og Christopher Nolans Oppenheimer. Med Sonys anbefalte HDR Tone Mapping Mode 3 for mørke rom er kontrast virkelig god, men bildet er i mørkeste laget. Derfor velger jeg Mode 2, som gjør bildet litt lysere på bekostning av noe lavere kontrast.
De første 20 minuttene er det et lite grønnstikk i bildet hos Sony, enda litt mer enn hos JVC. Det er ikke plagsomt, men ved siden av en kalibrert projektor er det åpenbart. Etter oppvarming forsvinner dette helt.
Sony har full kontroll på både lys og farger. Svart-hvite scener blir gjengitt med presisjon og stor detaljrikdom. Hver eneste lille detalj blir fremhevet med en autoritet som er sjelden vare. De raske, jevne scenene i Gemini Man er også meget naturtro, og porene i ansiktet til Will Smith er skummelt realistiske.
Skarp konkurranse
Sammenlignet med JVC-projektoren ved siden av er bildet overraskende likt i lyse scener. I mørkere scener er det derimot tydelig at Sony-projektoren ikke er fullt så bekmørk. Bildet blir litt flatere, der hvor JVC-bildet får mer dybde og tredimensjonalitet.
Selv om Bravia Projector 7 har en veldig god målbar kontrast mellom helt av full lysstyrke på laseren, skal du ikke tenne mer enn én eneste piksel på en ellers svart skjerm, før kontrasten dropper merkbart. Dette har kjennetegnet Sony-projektorer en god stund nå, men det skal likevel sies at den opplevde kontrasten er meget god. Bare ikke fullt så god som hos JVC.
I en scene med flammer ser vi tydelig forskjellen. På JVC-projektoren ser du det røde skjæret fra flammene, med svart rundt. På Sony-en er det bare grått. Dette betyr ikke at Sony gjør en dårlig jobb – bildekvaliteten er fortsatt eksepsjonell. Sony har på papiret litt høyere lysstyrke, og i en mørk men ikke beksvart stue blir forskjellen i svartnivå knapt merkbar. Men i et bekmørkt rom blir JVC-ens overlegne kontrast åpenbar.
