: Naim S-600 Ovator

Eksplosiv og balansert

Skinnet bedrar så til de grader når man lytter til Ovator-høyttalerne fra Naim. Sjelden har vi hørt så mye eksplosiv kraft kombinert med sublimt raffinement til prisen.

Lyd & Bilde mener

Superb allrounder Vanvittig dynamisk Klokkeklar mellomtone Homogen klang Rå bassdynamikk
Fint lite til prisen
  • Toveis, trefinert bassrefleks-
  • kabinett
  • 2 x 200 mm basselementer
  • BMR-radiatorelement
  • 28–35 000 Hz
  • 88 dB følsomhet
  • 40 x 116,8 x 43,4 cm
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 65300 kr

La det ikke være noen tvil. Naim S-600 Ovator er noe av det mest potente og dynamiske vi har vært borti av høyttalere. Uansett pris. De er nærmest eksepsjonelt gode til prisen av 65 000 kroner paret. Ikke småpenger akkurat, men det er ikke mange høyttalere som gir så mye spilleglede for pengene som disse to. En sjelden gang kommer man over høyttalere som virkelig setter varige spor. De som besitter x-faktoren som er så vanskelig å definere, de som får alt til å stemme og skaper en enda nærmere musikkopplevelse, og som samtidig makter kunststykket å virke som et knallgodt kjøp. Til tross for at de koster mange penger.

Noen av de høyttalerne vi har testet som besitter x-faktoren er for eksempel Audiovector S3 Avantgarde Arreté, Acoustic Energy AE1 mk III SE og KEF Reference 207/2. Fantastiske musikkformidlere i hver sin prisklasse alle tre.

Studerer man S-600 Ovator nærmere, legger man merke til at den er relativt beskjedent bestykket. To 8-tommers basser (20 cm) og et noe merkelig utseende element med flat membran (se egen forklaring), er alt som finnes i det 116 cm høye kabinettet. I seg selv verken et spesielt stort eller imponerende skue. Men kikker man også på baksiden, oppdager man et fjæroppheng øverst på bakplaten, men ingen bassrefleksport eller subbasshøyttaler gjemt verken på baksiden eller undersiden av høyttalerne.

Derfor er det merkelig at Ovator-høyttalerne låter som de gjør. For de klarer å skape illusjonen av at man lytter til en fire meter høy, to meter bred og omfattende bestykket høyttaler med enorme basser som rekker ned til magmaen under bakken, og låter like eksplosivt som et vulkanutbrudd. Er det noe disse høyttalerne virkelig kan, er det å spille vanvittig høyt, ekstremt dynamisk og samtidig klokkeklart.

Oppsett
De to basselementene og det spesielle BMR-elementet øverst på den 5 cm tykke frontplaten er plassert i et lukket kabinett, med et eget avdelt kammer for BMR-elementet. Som deles på 380 Hz, med de to bassene. Dermed spiller BMR-elementet fra nedre mellomtone til 35 000 Hz, mens bassene tar seg av alt ned til 28 Hz. Altså godt ned i dypbassområdet til de aller fleste instrumenter. Uten bassport er høyttalerne relativt enkle å plassere. De kommer med monterte braketter på hjul under sokkelen, slik at man kan trille dem ut av eskene og eksperimentere litt med plassering før brakettene skrus av med en tommeskrue. Med seks hjul under hver høyttaler er de relativt letthåndterlige til å veie massive 61 kg. Høyttalerne plasseres til slutt med de kraftige piggene på undersiden av sokkelen, som er fjæret i bakkant for å dempe resonanser ytterligere. Små libeller er plassert på sokkelen, slik at man skal se at høyttalerne står i vater. Det er viktig for at BMR-elementet skal kunne bevege seg fritt.

Små, ja vel, men tøffere 8-tommers basser skal man lete lenge etter.

Min erfaring var at å vinkle høyttalerne litt innover fungerte best i mitt rom, men BMR-elementet har meget bred spredning, selv høyt i frekvens, så man slipper å måtte sitte dønn stille i midten – sweet spot – for å få balanse i mellomtone og diskant. Etter litt eksperimentering med plassering, koblet jeg opp Mark Levinsons 400 W kraftige No 532 effektforsterker med Silent Wire Reference høyttalerkabler, og saft suse for et leven det ble!

Stålbass
Man må høre det for å skjønne det! Høyttalerne spikrer deg rett på bakveggen med en kraftig og eksplosiv bass som mest minner om å stå rett foran et basstårn på en konsert. Massiv og kontant bass i bøtter og spann velter ut av høyttalerne, og makter samtidig å være stram og presis. For sarte sjeler kan det nesten bli for mye, men heldigvis henger resten av frekvensområdet godt med, og høyttalerne har meget god sammenheng fra topp til bunn.

Lydbildet er mye større og dypere enn størrelsen på høyttalerne skulle tilsi. Stereoperspektivet er kanskje ikke så stramt regissert som på en Audiovector S3 Avantgarde Arreté eller Burmester B30, men Ovatorene blåser dem begge av parketten med en ekstremt potent og lynrask bassrespons. De er heller ikke like gjennomsiktige, det er mer finmasket detaljgjengivelse på de andre to, og litt mer luft under tonene i diskantens øvre områder enn på Ovatorene, men de skaper en mer naturlig opplevelse av for eksempel vokaler. De får Leonhard Cohen Live in London til å høres ut som han står to meter foran deg, og jeg har aldri hørt Cohens stemme så klangfull som med Ovatorene.

De henter fram klanger fra bakre rekker med letthet, den dynamiske responsen i mellomtonen er så kjapp at den minner litt om de beste elektrostathøyttalerne, men den dynamiske takhøyden er større. Både Live-opptaket til Cohen og Alison Krauss med Union Station live skaper en fantastisk atmosfære i rommet med Ovatorene. Vokalharmonier er klokkeklart definert, selv svake toner får sin naturlige plass i lydbildet – som aldri er påtrengende eller ubehagelig for ørene, selv når man spiller høyt.

Klangbalansen heller mot varm, naturlig og organisk klang. Som gir strykere og akustiske gitarer både litt ekstra snert og klangfylde. Ikke ulikt en av de større B&W-høyttalerne i 800-serien faktisk, men Ovatorene er raskere og bedre fokusert, unntatt aller øverst i frekvens, hvor diamantdiskanten til B&W fremdeles fremstår som en av de mest luftige og presise. Men Ovatorene kan kunsten å forføre, det er ikke bare rå dynamisk kraft og presisjonstiming her. De klarer å bære frem stemningen på gode liveopptak bedre enn mange dyrere høyttalere vi har testet.

Men studioopptak som sjelden har noen atmosfære, kan høres overbevisende levende ut. For eksempel Pat Methenys Orchestrion, hvor samspillet med en rekke perkusjonsinstrumenter og gitarer skaper et komplekst og mangefasettert lydbilde. Her klarer høyttalerne å skille skitt fra kanel, og skaper en omsluttende atmosfære i rommet, som om det er en fjerde dimensjon til stede. Magisk og besnærende.

Teknikk
Ovator-høyttalernes tekniske tour de force er det spesielle flate elementet som kalles Balanced Mode Radiator.
Det helt flate elementet tar seg av alle frekvenser over 380 Hz, altså mellomtone og diskant. En flat Nomex-basert komposittmembran i den ene enden og et fjæroppheng i bakkant av høyttaleren skal fjerne kompresjon bak elementet. Som sitter fremst på et aluminiumsrør med 12,7 mm tykke vegger som isolerer det 85 mm store BMR-elementet fra kammeret det sitter i, slik at de to bassene ikke skal påvirke BMR-elementet.

Elementet hevdes å ha svært uniform spredning hvor høye frekvenser ikke faller mer enn 10 dB selv 90 grader fra aksen i sentrum av membranen. Selve membranen er opphengt i ytterkant og balansert som Naim kaller det, med dempefilt i sentrum av membranen, og litt ekstra masse plassert på undersiden. Elementet rekker ned til 100 Hz, men siden det deles på 380 Hz, beveger det seg ikke mer enn én mm, og dermed holdes forvrengning og faren for oppbrytning på et minimum.

De to basselementene på 200 mm hver sitter i hvert sitt kammer på 30 liter, som utgjør størstedelen av det indre volumet. De bruker en massiv magnet og en kraftig svingspole med ventilert polstykke, for at elementet skal tåle mye effekt. Naim har lagt til to ringer i aluminium som demodulerer bevegelsene til svingspolen og demper impedansvariasjoner.

Kabinettet er bygget opp av ni MDF-lag som former 25 mm tykke sidevegger, mens frontplaten er laget av fire 12,5 mm MDF-plater som er laminert til en tykkelse på 50 mm for maksimal stivhet og demping. Delefilteret med ClarityCap-kondensatorer på et kretskort av glassfiber sitter i den fjær opphengte sokkelen, og deler kun mellom bassene og BMR-elementet. Ovator kan leveres i aktiv versjon uten internt delefilter, da koster høyttalerne 63 000, men da trenger man et eksternt Snaxo-delefilter som koster 12 000 ekstra.

Konklusjon
Dette er et par høyttalere som nesten virker rimelige når man hører hva de kan. Går man utførelsen nærmere etter i sømmene, er de kanskje ikke like luksuriøst utført som en dyr high-end-høyttaler gjerne kan være, men når man har lyttet til dem en stund, skjønner man hvilken juvel av en høyttaler Ovator er. De klarer det sjeldne kunststykket å få Mozart og Metallica til å låte like engasjerende, de bommer aldri på timingen og bassdynamikken må høres for å fattes. Til prisen er det vanskelig å komme på et bedre kjøp i denne klassen, særlig hvis man har en bred musikksmak og elsker en livlig musikkformidling. Med Naim S-600 Ovator får man kraft og finesse i skjønn forening.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
1 kommentar

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Sony A85 er en jevnt over glimrende OLED-TV med flott bilde og usynlig, men tydelig lyd!
    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.
    Endelig et Wi-Fi 6 meshnettverk som folk flest har råd til. Er det bare å spenne sikkerhetsbeltet og gjøre klar for superhastigheter?
    Dyson Lightcycle Morph er noe helt for seg selv. Den kan det meste, men samarbeider dårlig.
    Hvis du er villig til å gi avkall på Dolby Atmos og DTS:X, finnes det neppe noen bedre lydplanke til prisen, enn Samsung HW-Q66T.
    Det er få lydplanker som klarer å simulere surroundlyd som Sony HT-G700.
    TCL C815 byr på flott bildekvalitet og flust med smarte finesser til en fornuftig pris. Her får du til og med glimrende lyd!
    Endelig en interiørvennlig subwoofer som gir skikkelig fysisk bass! Ja, det koster, men betaler tilbake i form av nydelige basstoner på musikk og heftige basseffekter på film. Fra et slankt format som du kan henge på veggen.
    Denon feirer sin egen 110-års fødselsdag med en forsterker der det er jobbet ekstra med den gode lyden.
    Det er sjelden jeg har blitt forbanna over et produkt. Spesielt et så brukervennlig et som Google Nest Audio.
    TCL Ray-Danz TS9030 benytter smarte akustiske løsninger fremfor avansert DSP, for å simulere surroundlyd.