Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

test: Starkey SA-43

Starkey SA-43

Skrevet av / 26.11.09 - 23:00
Starkey SA-43
Marius Siste artikler:
Marius


Dette er ikke øreproppene for den slanke lommebok. For nesten sju tusen kroner kan du velge blant mange fete hodetelefoner. Det finnes ekstremt gode hodetelefoner av den store typen for halvparten av hva Starkey skal ha for sin SA-43, for eksempel Beyerdynamics toppmodell DT990 ED til rundt 3500 kroner.

Så har da pluggene fra Starkey langt mer fleksible bruksområder. For det første kan man legge ut på en joggetur med slike øreplugger, hvilket er utelukket med de store koppene. Ser man på tekniske data, legger vi også merke til at Starkey-pluggene har en impedans på 50 ohm, hvor hodetelefonene av den seriøse typen gjerne ligger på 100 ohm (i Beyerdynamics tilfelle er impedansen 250 ohm). Dette gjør at man med en bærbar spiller med begrenset forsterkerkraft – som en iPod – ikke kan spille høyt med de store hodetelefonene. Der har proppene en klar fordel.
Normale in-ear-ørepropper av den kommersielle typen kan låte meget skapelig. Vi har hørt propper til under tusenlappen som gir en fin musikkgjengivelse med en fyldig bass. Men de har aldri vært i nærheten av å levere den musikalske lydkvaliteten fra en stor hodetelefon. Det nærmeste vi har hørt er fra Ultimate Ears, Etymotic Research og Shure, da med den daværende toppmodellen E500PTH, til rundt 5000 kroner.

Spesiallaget

Her kommer Starkey SA-43 inn. Dette er nemlig ingen vanlig ørepropp. Spesielt med disse er nemlig at de støpes spesielt til brukerens egne øreganger. Det betyr at du må møte opp hos Starkey i enten Oslo, Trondheim eller Stavanger og ta et avstøp, som proppene formes etter.
Modellen SA-43 er en treveismodell, altså med bass, mellomtone og diskant som kommer fra hvert sitt dedikerte element. De fleste ørepropper har ett element som gjengir hele frekvensområdet; å dele det opp til flere elementer gir en langt bedre dynamikk.

I tillegg har SA-43 et ekstra basselement, som frivillig kan aktiveres eller deaktiveres med en bryter. Så kan bassgjengivelsen dermed justeres uten at dette går utover dynamikken og oppløsningen. Det finnes også en bryter nummer to, som justerer delefilteret til diskanten. Svitsjer du på denne, forsterkes lyden i presensområdet, altså rundt 3 kHz. Dette kan være spesielt nyttig for vokalister som bruker proppene som monitor, for bedre å høre seg selv når de synger. Til normal musikklytting kan vi med én gang røpe at denne ikke bør aktiveres, da det låter for pågående.

Proppene i bruk

Undertegnede har en uvanlig brå sving i øregangen, nesten 90 grader. Det gjør at proppene er litt vriene å få inn. Men når de sitter, så sitter de. Og lydkvaliteten er virkelig av en annen verden.
Normalt hører jeg ikke på klassisk musikk med ørepropper, det låter ikke naturlig nok. Jeg liker nemlig propper med en fyldig bass, som ofte går på bekostning av oppløsning og troverdighet i gjengivelsen av akustiske instrumenter. Ikke her. Selv med det ekstra basselementet aktivert, låter kontrabassene som nettopp det, med masse luft rundt strengene, og en tilstedeværelse av det sjeldne. Og med et fjellstøtt fundament i dypbassregisteret. I så måte er det bare en fordel å aktivere dette basselementet, da det feiter opp bassregisteret litt, men uten å overdrive det. Min hittil referanse, den utgåtte Shure E500PTH, er ikke i nærheten av Starkey-pluggenes formidling av rom, dynamikk og tilstedeværelse.

Oppløsningen oppover i diskantområdet er det beste jeg har hørt fra noen in-ear-variant. Overtonene fra fløyter, fioliner og det øvre registeret fra et piano er ytterst utstrakt og luftige, slik at man opplever et enormt lydlandskap. Klangen er uendelig kompleks, ethvert pedaltråkk på pianoet er tydelig men uten å blande seg med tonene.  Populærmusikk gjengis rytmisk og tøft, og her SKAL det ekstra basselementet aktiveres, ettersom rytmene fra trommene og groovet fra bassgitaren blir mer fysiske. Det er dessuten noe spesielt å høre Rihanna og Jay-Z gjengitt med denne dynamikken og slik oppløsning. Å lytte til denne typen musikk fra et hi-fi-perspektiv er råkult! Lyden fra SA-43 minner om den fra store high-end hodetelefoner, bortsett fra at de er lettere å drive og gjør brukeren langt mer mobil. Dessuten holder de nesten all støy ute, ettersom de fyller hele øregangen. Fra et lydmessig ståsted en soleklar fordel. Men pass deg ute i trafikken!

Konklusjon

Starkey SA-43 er ganske enkelt de beste øreproppene undertegnede har hørt. Ettersom skallet er spesialtilpasset avstøp etter brukerens eget øre, stenger de all støy ute samtidig som musikken kobles nesten direkte til trommehinnen. Med fire separate høyttalerelementer til å gjengi det hørbare frekvensområdet blir lyden ekstremt dynamisk, og oppløsningen er dessuten i en annen verden. Lydbildet er gigantisk stort, instrumentene gjengis med særdeles høy oppløsning og en luftighet vi knapt har hørt maken til. Proppene låter så bra som et hvilket som helst par med store hodetelefoner, samtidig som det har langt bedre støydemping. Hvilket man skal være klar over når man er ute i trafikken…. Med forbehold mot Ultimate Ears Custom UE 10 Pro, som også spesialtilpasses brukerens øre, og som gjenstår å testes, er det fristende å utnevne Starkey SA-43 til verdens beste in-ear-hodetelefoner.

Lyd & Bilde mener

Beste lyden på markedet? Passer bærbare spillere Dyre Fjerner trafikkstøy

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Scroll to Top