Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Nikon D3s

Lysfølsom proffstandard

Nikons nyeste proffkamera kan praktisk talt se i mørket. Med rekordhøy lysfølsomhet åpner det seg muligheter man ikke har hatt tidligere.

Skrevet av / 23.02.10 - 08:44
Nikon D3s
Marius Siste artikler:
Marius

Nikons nyeste proffkamera kan praktisk talt se i mørket. Med rekordhøy lysfølsomhet åpner det seg muligheter man ikke har hatt tidligere.

Noen motiver må man bare gi opp. For det er ikke alltid man kan parkere kameraet på et stødig stativ og skape de bildene man vil, når lysforholdene er dårlige. Actionscener i svakt ettermiddagslys krever et lysfølsomt kamera som tillater at man kan skru opp ISO-verdiene så mye at lukkertidene blir korte nok til at bildene blir skarpe. Men da risikerer man betydelige mengder bildestøy, som man slett ikke vil ha.

Nikon har lagt listen – og lysfølsomheten – høyt med nye D3s. Som sammen med Canon EOS 1D mk IV er det eneste speilreflekskameraet som har over 100.000 ISO lysfølsomhet. Med smått imponerende 102.400 ISO er det ikke fritt for at man også gledegruer seg til hvordan bildene ser ut. Til nå har 3200 og 6400 ISO i beste fall vært brukbart, så vidt, og bare på små papirkopier. Men Nikon D3s gir proffene både 6400, 12800, 25.600, 51.200 og altså 102.400 ISO. I praksis betyr det at man ta portrettbilder med et Nikkor-objektiv som 85mm f1.4D i lyset fra et stearinlys, og likevel ha så kort lukkertid at man får skarpe bilder selv med håndholdt kamera.

Live View-knappen aktiverer søkerbilde på skjermen og videoopptak i HD.
Nikon D3s har en ny bildebrikke med automatisk støvfjerning i 35mm format på 24 x 36 mm, med 12 megapiksler i fullformat, forbedrede mikrolinser over sensorene, og en helt ny elektronisk krets for å redusere faren for bildestøy. Kameraet kan ta opp video i 720p/24fps HD-kvalitet med lyd. Enten fra den innebyggede eller ekstern mikrofon. Nikon har også forbedret den kontrastbaserte autofokusen når man bruker kameraets høyoppløste 3-tommers skjerm som søker. Bortsett fra dette, er det bare marginale endringer sammenlignet med den utgående D3 og fullformatmodellen D3x med 24 Mp bildebrikke.

JPEG-kopi fra ubehandlet råfil (NEF) skutt med nye AF-Nikkor 70-200mm f2.8G ED VR II, på 12800 ISO.
Kameraet har fått ytterligere forbedret autofokushastighet – opp til 30 prosent kjappere enn D3 når kontrastbasert fokus brukes i live view, og er like rask på serieopptak med 9 bilders maksimal skuddhastighet og  bufferkapasitet til 130 JPEG- eller 48 råbilder i serie. I DX-format hvor man bruker en mindre del av bildebrikken (5,1 Mp fra 24 x 16 mm av bildeflaten) kan man skyte serier med 11 bps. En 1,2 x redusering av bildeflaten finnes også, som bruker 30 x 20 mm av den totale bildeflaten.

Med nye AF-Nikkor 70-200mm f2.8G ED VR II, har man et rått verktøy for actionfotografering i lite lys med D3s.

Brukervennlighet
Det solide kamerahuset i magnesiumforsterket aluminium med gummipakninger for å holde støv, skitt og regnvær ute, har beholdt brukervennligheten til D3 og D3x. Og har den samme lamellukkeren som D3, som tåler opp til 300.000 eksponeringer. Ser man nøye etter legger man merke til at D3s har fått Live View-knappen og en Info-knapp i tillegg på baksiden. Nikons Q-modus (Quiet-mode) som slipper speilet litt saktere og bråker mindre enn i vanlig eksponeringsmodus, er også inkludert på D3s. AF-knappen på baksiden, som også trigger autofokus under videoopptak, er forbedret på D3s med mer markert tilbakemelding når man trykker inn knappen. Ellers har det beholdt Nikons glimrende RGB-lysmåling – 3D Color Matrix II – og Active D-Lighting i fem trinn, som kompenserer for faren for utbrente høylys i motivet.

Som D3 før det, og D3x har kameraets lader har ladeplass for to batterier samtidig og et fulladet batteri rekker til 4300 eksponeringer mellom hver lading. Kameraet har også intervallmeter, elektronisk vater med visning på skjerm, trådløs blitsstøtte, trådløs overføring av bilder med WT-4 senderen (tillegg) og HDMI-bildeutgang. Med to spalter for minnekort kan man velge om man skal ta back up av bildefilene på det andre kortet, eller skrive til neste når første er fullt. Det er også mulig å lagre stillbilder i NEF- (RAW) format eller JPEG-kopier på ett  av minnekortene og videoopptakene på det andre.

Les testen av Nikon D3 og D3x på lydogbilde.no/tester

Bildekvalitet
Fraværet av full HD i 1080 videooppløsning vil sikkert bekymre noen. Men 1280 x 720p i maksimalt 5 minutters sammenhengende sekvenser, holder i massevis til de fleste produksjoner og fotojournalister vil neppe trenge mer. Dessuten er videokvaliteten svært høy. Man kan riktignok ikke bruke autofokusen under opptak, men man kan bruke hele ISO-skalaen og starte og stoppe opptakene med nedbledningsknappen foran, ved siden av håndgrepet. Stillbilder kan man plukke rett fra videoopptaket om man vil. Bruker man optikk uten bildestabilisator, anbefales det å stille kameraet til Tripod-modus og sette det på et stativ, for da har man et stødig underlag og fordelen av at man kan bruke den kontrastbaserte autofokusen sammen med, men ikke under videoopptak og selv bestemme blenderåpning under opptak.

JPEG-kopi av ubehandlet råfil på 6400 ISO.
Man kan drive etterprosessering av råfiler med kameraets integrerte råfilbehandling. Og endre mange forskjellige parametere, som bildestørrelse, fargerom, fargebalanse, hvitbalanse, filtereffekter og ikke minst støyreduksjon, for å nevne noe. Sistnevnte er definitivt noe man kan få bruk for. 102.400 ISO er svært høy lysfølsomhet, og det bør ikke komme som noen overraskelse på noen at man ser bildestøyen tydelig på bilder som er tatt med så høy ISO-verdi.

Relativt grov kornstøy og markert fargestøy kan virke skjemmende for noen, og bildene har begrenset anvendelse med så mye støy. Bare det å velge 51.200 ISO reduserer bildestøyen betraktelig, og man sitter med flere bilder som faktisk kan brukes selv i A3-format. Men 12800 og 25600 ISO er svært brukbart. Jeg vil anslå at D3s leverer nesten like rene bildefiler på 25600 som D3 gjør på 6400 ISO. Det muliggjør langt flere håndholdte eksponeringer med D3s, ikke minst med Nikkor optikk som har Nikons VR bildestabilisator integrert.

JPEG-kopier av ubehandledet råfiler på 12800, 25600, 51200 og 102200 ISO.
Å skyte bildeserier på en hockeybane i lavt ettermiddagslys er en ren lek med D3s. Med den nye AF-Nikkor 70-200mm f2.8G ED VR II sporet kameraets 3D-tracking bevegelige objekter med glitrende presisjon, og bildefilene ble rett og slett fantastiske. Kontrasten og fargemetningen er langt bedre på det nye objektivet. Som også gir knivskarpe bilder som man ved første øyekast kan tro er tatt med langt høyere oppløsning enn 12 Mp.

Konklusjon
Hvis man ikke trenger den ekstreme 24 Mp oppløsningen til D3x, er D3s et langt mer anvendelig kamera for pengene. Fargegjengivelsen er førsteklasses, bildestøy er et ikke-tema opp til 12800 ISO og knapt sjenerende ved 25600 ISO. Man kan ta bilder i så lite lys at andre kameraer gir opp. Ergonomien er også førsteklasses, likeledes kvaliteten, og med optikk av høyeste kvalitet kan man skape bilder – og video – med Nikon D3s, som selv de mest kresne proffene hittil bare har kunnet drømme om. Nikon D3s flytter grenser, og skaper standarden for hvor bra bildekvalitet man kan få fra et speilreflekskamera, når oppløsning alene ikke er svaret.

Lyd & Bilde mener

Fantastisk bildekvalitet Presis lysmåling Redigeringsmuligheter Ekstremt lite bildestøy Kun 720p HD-video Bildestabilisator kun med utvalgt optikk Stor og tung

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Scroll to Top