Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Dynaudio Focus 110 A

Direct injection

Skreddersøm kan gi optimal tilpasning på flere områder, som når man tilpasser forsterkeren til høyttaleren ved å bygge den inn i kabinettet.

Skrevet av / 19.08.09 - 10:32
Dynaudio Focus 110 A
Marius Siste artikler:
Marius

Aktive høyttalere finnes i mange studioer som driver med opptak og miksing av musikkinnspillinger. Men de fleste kjenner aktive høyttalere som plastikkhøyttalere på skrivebordet, koblet til pc-en med en syltynn ledning. I hi-fi-kretser har aktive høyttalere lenge vært sett på som noe disse studiofolka tøyset med, og mange av studiomonitorene har – med rette – blitt ansett som håpløse musikkformidlere for folk som ikke er opptatt av musikk, men at låta fungerer på radiospilling.

Men det finnes også high-end-høyttalere for ”studiofolka”, og Dynaudio har lenge vært blant de beste på aktive monitorer, bare spør de beste studioene, som Rainbow Studios i Oslo som mikser både for ECM og Kirkelig Kulturverksted. Derfor er det ikke rart at de tar en allerede vellykket kompakthøyttaler og gir den en innsprøytning av skreddersydd forsterkerkraft.

Innebygget forsterker
Dynaudio Focus 110 A er rett og slett en aktiv versjon av Focus 110 som vi ble veldig begeistret for i 2006. Høyttalerne deler det meste med donoren Focus 110, men har fått innebygde forsterkere. En 50 W forsterker per element, per høyttaler. Som driver et av Dynaudios 15 cm basselement med sprøytestøpt magnesiumpolymermembran i ett stykke. På toppen sitter også et Dynaudio-element, Esotec-diskanten på 28 mm som vi allerede kjenner fra Focus-serien.

Derfor har ikke høyttaleren tradisjonelle høyttalerterminaler på baksiden. I stedet er det en inngang for lyd og en for strøm på baksiden. Der sitter også små brytere for tilpasning til miljøet eller plasseringen av høyttalerne. En av bryterne regulerer inngangsfølsomheten, slik at man kan tilpasse inngangsvolumet til en forforsterker med enten lav eller høy utgangspenning, og et høypassfilter kan stilles til null, 60 eller 80 Hz frekvens for tilpasning til subwooferfrekvenser. Om en sådan skulle være tilkoblet. I tillegg kan man regulerer bass, mellomtone og diskant fra brytere på baksiden. Bassnivået kan justeres i fire trinn fra + 2 til – 4 dB, mellomtone kan dempes i tre trinn til – 2 dB, mens diskanten kan tilpasses i tre trinn ± 1 dB. Nyttig fordi det gir brukeren nesten carte blanche hva plassering angår.

Snorrett balanse
Med innebygde forsterkere går man glipp av, eller slipper (stryk det som ikke passer), å måtte matche høyttalerne med en forsterker. Man kan i prinsippet plugg en iPod rett i høyttalerne og skru opp lyden, eller sette dem på skrivebordet og plugge dem rett i pc-en. Men de fortjener adskillig bedre enn som så. De egner seg nemlig bedre som høyttalere i et kompakt stereoanlegg. De kan plasseres nesten hvor som helst, og lyder som man forventer av en Dynaudio-høyttaler. Krystallklart og balansert.

De innebygde forsterkerne er en god match med Focus 110, og klangbalansen er snorrett og nøytral fra bass til diskant. De har også en annen Dynaudio-fordel, åpent og detaljrikt lydbilde. Man kan høre dypt inn i opptaket, som på en god studiomonitor, og høyttalerne avslører stjerneskuddet Amy McDonalds CD etter få takter. Lydteknikerens forkjærlighet for komprimering høres godt på disse høyttalerne, som avslører platebransjens kyniske fokus på radiospilling hvor målet er ekstra trøkk i radioen på bekostning av dynamikk. Da står det bedre til med plateselskapet Kirkelig Kulturverksted som har forstått hvilken verdi som ligger i en dynamisk levende innspilling. Man trenger knapt å like musikken for å glede seg over kvaliteten på KKVs innspillinger. Høyttalerne gjengir vokalharmoniene til søsknene Bremnes (Kari, Ola, Lars på Soløye. 2000) slik at man ser for seg lyse sommernetter i Nord-Norge, fordi vokalene kommer klokkeklart frem i lydbildet. De har fremragende dynamisk kontrast, også i bassen. Live-opptaket med Keith Jarrett, Gary Peacock og Jack DeJohnette fra Tokyo i 1996, skaper en levende atmosfære i rommet, hvor man tydelig kan høre størrelsen på Orchard Hall, uten at små klangnyanser drukner i lydbildet. DeJohnettes trommesolo et stykke ut i konserten overbeviste i hvert fall meg, for høyttalerne hadde full kontroll på bassen selv om jeg spilte temmelig høyt. Kantslag på trommene smalt i veggene, basstrommen ble fysisk til stede i rommet selv om dypbassen manglet, og symbaler lød så oppløst og luftig som man kan forvente og forlange av en Esotec-diskant.

Konklusjon
De små aktive Dynaudio-høyttalerne er glimrende musikkformidlere, samtidig så avslørende ærlige i all sin balanserte nøytralitet, at de kan misoppfattes som kjedelige. Noe de slett ikke er. De innebygde forsterkerne kunne vært litt kraftigere, det er det eneste, for høyttalerne er ikke egnet til store rom. Men de gnistrer av spilleglede og rytmisk driv, og er verdt hver krone de koster etter min mening. Man finner nemlig ikke en forsterker til 5000 kroner som gjør en bedre jobb på de passive Focus 110 enn de innebygde gjør på de aktive Focus 110 A.

Lyd & Bilde mener

Perfekt klangkvalitet Gnistrende dynamikk Dypt lydbilde Slank dypbass- karakter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Lyd & Bilde
Scroll to Top